Hoe kan ik mijn kleine voortuin dieper laten lijken?

Mijn voortuin is zo'n 5,5m breed, en 3m diep (van huis tot trottoir).
Ik moet zo'n 30cm hoogteverschil overbruggen, dus ben genoodzaakt 2 niveau's te maken.

Het hoogste niveau (dat vlak voor mijn raam loopt) wil ik zo smal mogelijk houden, (60-80cm), net breed genoeg voor een trapje bij het ramen zemen, maar zo smal mogelijk om zoveel mogelijk ruimte over te houden voor de rest.

Zijn er nog andere mogelijkheden?

11 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

dat je tuin verder van het raam af een niveau lager is zou al moeten helpen bij het optisch vergroten van je tuin. Strakke lijnen geven rust en ruimte, vooral als je de lijnen vanaf je huis ietsje taps laat toelopen als of je naar een weggetje kijkt dat naar de horizon toe steeds smaller lijkt.
Verder kun je goed werken met de kleuren van je bloemen: Felle kleuren trekken de planten naar je toe: geel en rood lijkt dichtbij. Dus als je die wilt, zet je die kleuren dichtbij je huis. Blauw, paars en groenig lijken te wijken, dus als je deze verder van je huis afzet lijkt je tuin ook iets groter.
IJle planten lijken ook verder af te staan:dus zoek dunne ranke stelen en smalle bladeren voor de planten die je verder van het huis af zet.
Uiteraard kun je bij 3,5 meter diepte niet al te veel verwachten van het optisch vergroten van je tuin, maar alle trucjes samen zullen wel effect hebben.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bonsai-boompje zetten, geheel aan de voorzijde van de tuin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
En dan een bordje erbij: Deze eik is heel hoog. :-)
Ik zou alleen een verhoging bij de voordeur maken. Alles betegelen en grote bloembakken gebruiken met een klein haagje als afscheiding. Dan heb je een pracht tuin met veel mooie bloemen die je jaarlijks kunt wisselen.
Heel veel succes.

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik zou zeker geen split gebruiken in een kleine tuin, daar krijg je spijt van en er komt op den duur rommel en zand tussen wardoor onkruid vrij spel heeft.
Een kleine tegel kan, een grote tegen in een kleine tuin staat minder mooi, zelf zou ik een tussenmaat pakken of misschien een rechthoekige gladde.Ook de bloembakken zou ik dan niet vierkant maar ook rechthoekig pakken.
Jammer dat je geen foto mee gestuurd heb, dan heb ik een beter beeld van het geheel.
De verhoging.. zou dat ook vanaf het begin kunnen of moet er een breuklijn in komen?

Toegevoegd na 1 uur:
Alles in rechte strakke lijnen maakt het rustig en ruimtelijk.
Afhankelijk van de kleur van je kozijnen en de stenen van je huis zou ik of donkere tegels of lichte tegels kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
De verhoging is helaas nodig over de hele breedte.
Dit komt omdat de grond rondom mijn huis in zijn geheel verzakt is (mijn wijk bestaat uit opgespoten zand, 25 jaar terug was hier water).
Voor het zemen van de ramen kan je nu amper bij de bovenkant van mijn glas (met trapje), dus vandaar dat daar een smalle strook op normale hoogte moet komen. Ik ben zelf nog aan het twijfelen over kleine of juist grote tegels (wat laat je tuin er optisch groter uitzien), split gebruiken icm deze tegels (donkere tegels en licht split, of juist omgedraaid), en misschien met een bepaald patroon iets doen. Van de ene kant zijn de mogelijkheden oneindig, maar de ruimte is juist beperkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je toch bezig bent kan je ook de hele tuin verhogen.
Grond is niet zo duur, voor 30cm heb je 5m3 nodig, dat is ongeveer 50 kruiwagens vol.
(ik bedenk nu dat de stoep ook laag ligt, maar ik laat het toch maar staan, je zou bijvoorbeeld met bielzen kunnen werken)
Wat ik zelf zou doen, is de (bestrate) verhoging niet als een rechte lijn aanleggen, maar golvend, dus wat breder bij het raam en bij de deur. Ook het tuinpad op een speelse manier aan laten sluiten op deze 'golven', dus b.v. met een licht bochtje naar de stoep toe. In de tuin zelf ook met wat niveauverschil werken, en ook wat hoogteverschil in de beplanting brengen, met hier en daar een solitair boompje op stam o.i.d. Iets dergelijks heb ik met mijn (kleine) achtertuin gedaan, en daardoor lijkt deze optisch groter.