De zaadjes waaien ervan af omdat de trein er hard langs rijdt...
Er is geen tijd om te kiemen voor de zaden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De rails ligt op een flinke laag stenen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal wel komen omdat het onderhouden wordt. In principe groeit er wel onkruid. Toen onlangs een oude spoorlijn tussen Groesbeek en Kleef opnieuw in gebruik genomen werd voor de draisine (fietslorrie), moesten er metershoge berkenboompjes, bremstruiken en ander struikgewas tusen de rails verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onkruid groeit daar waar licht, ruimte en voeding is.Zodra deze omstandigheden aanwezig zijn, zal de natuur er altijd plantjes laten groeien.
Bij de spoorrails ontbreekt daarvan één belangrijke factor en dat is licht.
Daarom ligt er ook een dikke laag kiezels en die zorgen ervoor dat alles onder de grond niets heeft om naartoe te groeien.
Zodra de kiezels open plekken opwijzen en de grond dus aan licht zou worden blootgesteld, zal op dez open plekken dan ook binnen de kortste keren het onkruid de kop opsteken. Als de spoorwegen niet af en toe weer kiezels zouden toevoegen en zorgen dat de dikke laag in stand gehouden wordt, zou er dus wél onkruid groeien, maar niet onder het ijzer van de rails zelf. Daar blijft het donker.
amc
11 jaar geleden
Dezelfde reden waarom er op een weg van keien waar gereden wordt geen onkruid ligt en op ene keienweg war niet gereden wordt wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er groeit daar gewoon van alles, ook onkruid.
Plaatje bij antwoord