Beïnvloed koffieprut de smaak van basilicum? (Zie uitleg)

Ik heb buiten een basilicumplantje staan, basilicum is een lekkernij voor slakken, koffieprut schijnt slakken te weren. Dus ik dacht 1 + 1 = weg slakken, ik doe wat koffieprut op de aarde in het potje waarin de basilicum staat!

Nou vroeg ik me alleen af of die koffieprut in deze situatie invloed heeft op de smaak van de basilicum...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Antwoorden (2)

Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk het niet. Heb zelf bij bv de aardbeien knoflook, bij de aardappelen mierikswortel en bij veel andere groentes oude koemest en........geen smaakverschil.

Wat slakken betreft: die komen vooral op jonge en zwakkere planten af. Basilucm is een echte warmte minnaar kou maakt m zwak. Dus als de nachten onder de 10 graden zijn, heeft ie t moeilijker. Zelf kweek ik de planteneerst op tot een stevige bos (grotere pot, terugsnoeien, 2 a 3 weken op warmere plek zetten) voordat ze de tuin in gaan, anders open ik alleen maar de slakkensnackbar, zinloos.

Als ze er al in staan, zou je er een stukje (plexi)glas aan de zuidkant voor kunnen zetten. Een strook koper om de plant weert ook enigszins. Alle andere methoden (koffieprut, eierschalen etc bleek bij mij zinloos, slakken kunnen zelfs over scheermesjes lopen)
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en de buitenrand van de pot met vaseline insmeren zou helpen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
o ja, dat heb ik ook eens geprobeerd, maar ik weet niet meer of ht nou hielp of niet. Overigens zag ik vanavond dat het blijkbaar verbij is met het fluitekruid, er zaten wel 10 naaktslakken op 1 plant: de opruimers van de natuur. en dat terwijl de plant nog bloeit, verdorie, ik vond ze zo mooi...
Naaktslakken, ze zullen altijd van je winnen, hooguit kun je er mee leren omgaan...
dat heeft geen invloed hoor, misschien hangt er alleen een beetje geur omheen maar de plant neemt met zijn wortels geen geurstoffen of smaakstoffen op.( dat zijn grote eiwitten die kunnen niet door de wortel heen) Ze nemen alleen maar mineralen/zoute op ( dat zijn kleine anorganische stoffen).

Je kunt je koffieprut ook in een ring om de plant heen leggen. het hoeft niet perse tegen de stengels aan te liggen.

Succes