Het is een lage slaboon met middellange peulen.
Stam- of struikbonen worden meestal 35-50 cm hoog en hoeven niet gesteund te worden (in tegenstelling tot stokbonen, die 2-3 meter hoog kunnen worden en langs stokken moeten groeien).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25 tot 35 centimeter ongeveer maar het kan altijd kleiner of groter;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lage bonen worden 35 tot 50 centimeter hoog en worden ook wel struikbonen of stambonen genoemd. De opbrengst is ongeveer 12 kilo per 10 vierkante meter. Er zijn stam-speziebonen en stamsnijbonen en uiteraard de droogbonen. Het voordeel van lage bonen is dat ze snel groeien en dus snel geoogst kunnen worden. Het nadeel van deze lage bonen is dat ze zo dicht bij de grond groeien, bloeien en vrucht zetten dat ze in een natte zomer plat geregend worden of last krijgen van ziektes, schimmels en rotten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Processor is een slaboon.
Stambonen groeien, in tegenstelling tot staakbonen aan struikjes, die niet hoger worden dan 30 cm. Als er veel bonen aan de struiken komen worden de struikjes zwaar en zullen de bonen bijna of helemaal op de grond gaan liggen. Als je bonen gaat zaaien of leggen kun je het beste de bonen met 5 of 6 stuks in een zandkuiltje leggen en deze kuiltjes maken op een afstand van ongeveer 15 a 20 cm.
Geen water geven en na ong. 8 tot 10 dagen zijn de bonen gekiemd en zullen boven de grond verschijnen.