ik heb een mandarijn boompje maar wie weet de beste omstandigheden? want ik heb nog nooit een manderijn boom gehad

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (3)

Citrus heeft graag een luchtige grove potgrond. Hopelijk staat hij niet in de zware klei.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&page=28&tid=16486

http://www.palmaverde.nl/exoten/2011/12/citrus-reticulata-mandarijnboom/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als beste omstandigheid kun je het best met je boompje verkassen naar een warmer land. De weersomstandigheden in Nederland zijn niet bepaald ideaal te noemen voor het groter groeien en vruchten dragen voor citrusfruit, hetzij in een kas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt tegenwoordig prima een mandarijnenboompje in de tuin houden, maar dan wel als potplant (kuipplant), want het blijft een zogenaamde orangerieplant (kasplant); in de winter MOET hij naar binnen / vorstvrij staan.

Aan het eind van de winter kun je hem eventueel een beetje bijsnoeien(een derde tot de helft, afknippen boven een bladknop) om hem mooi compact te houden. Verder heeft hij niet veel verzorging nodig en matig water.

Een enkele keer worden ze aangeboden als zijnde 'winterhard' , maar dat is vaak maar beperkt winterhard, hoor. Min 20 overleven ze echt niet.

In de zomer dus buiten, maar zodra het kans op nachtvorst wordt, naar binnen om te overwinteren. Een serre of kas is ideaal, maar gewoon in de woonkamer of zelfs garage wil ook prima.