wat doen mineralen met levens kracht van bv een plant ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Antwoorden (3)

Ook de mineralen zijn bouwstenen voor het leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Levenskracht" als zodanig bestaat niet.

Wat wel bestaat, zijn dingen als gezondheid, fitheid, sterkte, resistentie en dergelijke.

Mineralen zijn nodig om de biochemische processen goed te laten verlopen. Zo is bijvoorbeeld het mineraal magnesium nodig om chlorofyl (bladgroen) te vormen; bij magnesiumgebrek zal de plant te weinig chlorofyl kunnen vormen, en zal hij dus klein en zwak blijven.

Wanneer de plant andere mineralen tekortkomt, zullen andere processen slecht verlopen. Welke invloed dat heeft op de plant, hangt af van het mineraal waar gebrek aan is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Alles wat leeft heeft mineralen nodig ( ook wij)
Voor een plant echter is dat niet voldoende om ' krachtig' te kunnen groeien.
De hele biotoop voor deze plant moet optimaal zijn.
Zoals licht, vocht, grondsoort, zuurgraad van de grond enz.
Als al die zaken voor die plant optimaal zijn, is zijn biotoop optimaal.
Pas dan haalt de plant de mineralen uit de grond die het nodig heeft om goed te groeien.

Bij tuinplanten is heel vaak de biotoop niet of niet voldoende geschikt voor een gezonde groei.
Ook al zullen er voldoende juiste mineralen in de grond aanwezig zijn, dan nog kan de plant er niets mee.

In de natuur groeien alleen maar die planten die in de voor deze plant juiste biotoop kunnen groeien.
Dat is een heel groot verschil met onze tuinplanten die vaak in de verkeerde biotoop staan..

Mineralen is het eten van de plant.
En net als bij ons, ze ' lusten' niet alles, ook dat is weer afhankelijk van de soort plant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
welke minkukel zit hier toch te minnen? De antwoorden zijn prima