Tuinpalen metselen hoe begin ik er aan?

Ik wil tuinpalen metselen met daar tussen één halve meter hoge muurtje. De pallen op zich moeten ongeveer twee meter hoog zijn en daar tussen komen dan houten planten.
Maar mijn vraag is hoe metsel je nu juist dit palen?
Is dit paal per paal of is het zoals in de bouw laag per laag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Het beste antwoord

Een brede geul van 60 cm. breed uitgraven tot 85 cm. diep.
Hierin beton storten 15 cm. dik, heb je een slappe ondergrond, dan het beton bewapenen.
Na het uitharden van het beton, heb je een perfecte ondergrond voor je bouwwerk.
Je kunt nu laag voor laag opbouwen totdat je op hoogte zit.
Onderschat deze klus echter niet, er komt heel wat vakmanschap voor kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedank eddijst maar volgens jou uitleg zit dan dat muurtje van 50cm onder de grond? 85cm uitgraven + 15cm beton dat komt op 70cm onder de oppervlakte. Dan moet in een muur zetten van ongeveer 1.20 meter hoog. Komt dit dan niet goedkoper uit om het 1.20m in beton te gieten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt helemaal af van de grondomstandigheden.
Door die gemetselde palen, gaat het geheel erg zwaar worden, dus moet je fundering best zwaar/sterk zijn.
Zit je op zandgrond en is die stabiel, dan kan je best wel 20 cm. ondieper gaan en het muurgedeelte onder de grond bouw je van goedkope kalkzandsteenblokken en het bovengedeelte van mooie stenen.
Zeker kan je de tussenmuurtjes van beton gieten, maar dat is heel veel werk aan het maken van bekisting en je hebt er veel hout voor nodig, is tevens veel minder mooi.

Andere antwoorden (3)

Ik zou het per laag doen, dan kun je het muurtje meteen mee metselen en liggen alle stenen gelijk.
Bovendien moet je dan voor elke laag maar één keer verstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich maakt het niet zoveel uit. Als je ze laag per laag metselt, kun je een smetlijn (steldraad) gebruiken met een langere lengte zodat je horizontaal alle stenen op gelijke hoogte krijgt. Dit zal rustiger ogen als alles af is.
Op deze manier hoef je alleen bij de eerste stelpaal en de laatste stelpaal de lagenmaat af te tekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste kan u dit laag per laag doen want dan kan u tss de 2 uiterste palen een koord spannen en alzo gelijk opgaan.
Dit oogt beter als u het vanop een afstand aankijkt.
Om die koord te spannen kan u best 2 houten palen in de grond steken en op vaste afstand daar vertikaal streepjes opzetten. De afstand is afhankelijk van de module van uw stenen. U neemt steendikte + voegdikte.
Er wel voor zorgen dat de lagen mooi waterpas staan.
Dit is een mooi werk dat veel voldoening geeft.
Veel succes