Ik heb meer dan 20 jaar geleden een boom in mijn tuin geplant, zijn de kosten voor mij rekening of voor de verhuurder om boom te verwijderen?

Wie moet de rekening betalen voor het verwijderen van een te grote boom in mijn tuin, nu is deze zo groot geworden dat hij de waterleiding wegdrukt/beschadigt.
ik ben huurder. Boom staat er al meer dan 20 jaar. Ik ben van mening dat de verhuurder dit moet regelen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben gisteren met mijn auto door de voorgevel van een auto dealer gereden.volgens mij is dit de schuld van de dealer. Heb de auto daar vorig jaar namelijk gekocht. Klopt dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha duidelijk!
Kristal
12 jaar geleden
Ja dat klopt Niels...: wié heeft die voorgevel daar dan ook neergezet...
Hoewel: het is natuurlijk wel zo dat, als de autodealer kan aantonen dat de éigenaar van het pand die voorgevel daar liet plaatsen, hij vast de schade op de eigenaar van het pand kan verhalen, die het dan weer op de aannemer verhaalt die het dan weer op de opdrachtgever verhaalt. Laat de opdrachtgever nou de gemeente zijn... en op wie verhaalt de gemeente het? Ah ja... zijn we toch weer bij jou aangeland Niels,
en dus ook weer bij irmavrolijk... vrolijker kunnen we het niet maken...
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Irma, lijkt me typisch een gevalletje van afschuiven. Neem je verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben bang dat jij zelf de kosten moet betalen, misschien dat de verhuurder iemand kan regelen om hem weg te halen, maar de kosten zullen op jou verhaalt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent wel verantwoordelijk voor het planten van de boom, en je hebt zelf een boom gekozen die kennelijk niet geschikt was voor de tuin.
Misschien kun je in overleg met de verhuurder iets regelen? Meestal is aantoonbaar zelf geplant (dus de boom is niet geplant of spontaan opgekomen vóór jij er kwam wonen) ook aantoonbaar jouw eigen verantwoordelijkheid.

Het beste antwoord

Als jij die boom geplant hebt vrees ik dat jij ook voor de kosten moet opdraaien.
Misschien dat als de verhuurder 20 jaar geleden toestemming heeft gegeven, en ja dat ook kan bewijzen, dat de kosten dan gedeeld moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als huurder loop je het risico om alle door jou gemaakte wijzigingen aan het pand ongedaan te moeten maken. Dus ook de boom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het lijkt me logisch dat jij dat zelf moet bekostigen, maar ik kan dat niet aantonen via regelgeving.

Maar er is nog iets om aan te denken. In veel gemeenten mag je niet zomaar een boom kappen, zeker niet in de voortuin, maar ook over een boom in de achtertuin kunnen ze moeilijk doen. Het is niet duidelijk waar je de boom hebt geplant maar het is in elk geval verstandig om aan de gemeente toestemming te vragen om de boom te kappen. Want als jij het zonder toestemming doet kan het zijn dat je daarna ook nog eens een flinke(!) boete krijgt... Het overkwam een buurman van mij.
Dus vraag even bij je gemeente hoe het zit.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Inderdaad,vraagsteller kan even op de site van haar gemeente kijken wanneer ze een boom mag kappen met of zonder toestemming van de gemeente.Ze moet hiervoor een vergunning aanvragen.
Kristal
12 jaar geleden
Dank je voor je + Maria!
Dit is een onduidelijk situatie.
Het aanleggen van een tuin is niet strafbaar, ook de gevolgen hiervan.
Dat de boom nu de waterleiding wegdrukt, is het gevolg van het planten van die boom boven op deze leiding.
Was je daar van op de hoogte en is het bewijsbaar dat jij die boom hebt geplant en bewust geen rekening hebt gehouden met de gevolgen voor de leiding,dan zou het in je nadeel kunnen uitvallen.
Echter wist je niets van die leiding toen je de boom ging planten, dan lijkt het me de verantwoording van de verhuurder, tenminste als hij op de hoogte was van het planten van die boom.
Heeft hij nooit iets gezegd over die leiding en wist hij niets van het planten van de boom af, dan heeft ook hij geen schuld.
Blijft de vraag, wie gaat er hier nu betalen?
Hoe weet je dat de boom de leiding heeft/ kan beschadigen?
De leiding moet wettelijk gezien voldoende diep liggen, minstens 60 cm. onder de grond.
Mogelijk valt het onder een verzekering.
Mogelijk valt het nergens onder.
Mogelijk moet de eigenaar betalen, omdat het zijn eigendom is en hij had kunnen weten dat er een boom boven op de leiding was geplant en dat gevolgen zou kunnen hebben voor de leiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het beste even (met foto's) voorleggen aan een Juridisch Loket.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Hippo het kan alle kanten nog op.
Zelf vermoed ik, dat men uiteindelijk de verhuurder aansprakelijk zal stellen voor de kosten, die hoort te weten waar de leidingen lopen, die hoort te weten dat er een boom op staat en dat het mogelijk problemen zou kunnen geven.
Als hij dat 20 jaar niet gezien hebt, zal hij wel voor de rechter de klos zijn.
Hij had het kunnen weten.
Anders is hij 20 jaar niet bij zijn pand wezen kijken.
Kristal
12 jaar geleden
Denk je echt Ed? Het kan hoor maar ik twijfel echt of de huurder zelf hier niet aansprakelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja de rechter zal het anders zien dan wij. De huurder heeft niet bewust die boom geplant in de hoop dat de leiding er van stuk zal gaan. De verhuurder had moet weten dat er leidingen lopen, dat hij er zelf er in geen twintig jaar geweest is, dus niet gezien heeft, dat de boom boven op de leidingen stond, is zijn keus geweest.
Slechts een rondje rond het huis in die twintig jaar en hij had het kunnen weten.
Zo zal de rechter denk ik oordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt het dan nog uit of het een particuliere huurder is of een woningcorporatie?
onze woningcorporatie komt ook nooit bij ons in de tuin kijken of we bomen geplant hebben. alleen als je gaat verhuizen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zo gaat dat in de praktijk, er komt geen hond kijken.
Maar pin me hier niet vast aan mijn uitspraken, zit ook alleen maar hardop te denken.;-)
Maar denk niet dat het iets uitmaakt, wettelijk gezien, wie er eigenaar is.
Maar iedere plant die je in de tuin zet, kan in principe overlast geven, zoals uitzaaien naar de buren, onder de schutting doorwoekeren naar de buren, overlast voor hooikoortspatienten, uitzaaien van giftige, gevaarlijke planten naar de buren ( berenklauw b.v. )
Wortels van bomen/ struiken kunnen schuttingen, tuinmuurtjes en schuurtjes ontzetten/ beschadigen.
En in dit geval een leiding.
Boom zelf geplant,helaas zelf ook weer weghalen.
burgos
12 jaar geleden
Ben je verplicht die boom weg te halen? Ik kan me niet voorstellen dat de hele boom op de afvoer is gaan drukken
ik denk eerder dat het een wortel is.
Heb je al een gat gegraven en gekeken of de wortels de buis wegdrukken?
ik heb het zelf gehad met een boom in de voortuin. De afvoer van de dakgoot kon zijn water niet meer kwijt en bij de regenpijp die aangesloten was op de afvoerbuizen, lag een grote plas water op het gras.
Bij nadere inspectie bleek dat de hele grespijp (inmiddels is het gelukkig kunststof)gevuld te zijn met een wortel van die boom. Die was in al die jaren meegegroeid en kon nu niet verder dik worden. Misschien is het bij jou ook mogelijk om alleen de storende wortel weg te zagen.
Het zou een hoop werk schelen want je moet anders inderdaad de hele vergunningsprocedure aanvragen en ik vrees dat het op jouw kosten zal zijn.Jij had je eerst moeten informeren over de grote van de boom, dus hoe groot hij kán worden en jij had hem dan nooit op een plek bij de afvoer moeten planten.Zo schuiven ze alles op jou, want als ze niet hoeven, zullen ze ook niet betalen!
amc
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Zinvol advies amc. +1
Alle kosten voor het weghalen van de boom komen ten koste van jouzelf aangezien je die boom daar ook zelf hebt geplant. Je kan wel contact opnemen met de verhuurder en daar je probleem voorleggen. Ze kunnen iemand regelen om te controleren waar het probleem met de waterleiding vandaan komt, of dat echt komt door die boom die jij daar hebt geplant. Het arbeidsloon en de verrichtte werkzaamheden komen ten koste van jou. Niet alleen het weghalen van de boom maar ook het repareren van de waterleiding, dat is namelijk eigendom van die verhuurder wat door jouw onkunde per abuis kapot is gegaan.