Als basisregel geldt; Haal potplanten zo laat mogelijk binnen en zet ze zo vroeg mogelijk weer buiten.
Staan ze altijd buiten , dan is het voor hun een niet normale situatie om binnen te staan en veroorzaakt het vaak toch stress voor een plant.
Als je ze naar binnen haalt, maak hem dan eerst schoon.
Verwijder gevallen blaadjes, verwelkt of ziek blad en al het dode hout. Als er enige vorm van ongedierte op zit moet je hem nog een keer behandelen.
Haal nooit planten naar binnen als er ongedierte op zit!

Laat een citroengeranium overwiinteren op een lichte plaats bij een temperatuur van 10-15 graden C. en geef af en toe matig water. Zorg dat de ventilatie wel goed geregeld is en de temperatuur niet teveel schommelt.
Met name bij een overwinteringsplaats met grote ramen kan het vanaf begin februari al erg warm worden als de zonin kracht toeneemt. Een raam openzetten terwijl het vriest, stelt de overwinterende plant niet op prijs.
Zorg dus wel voor vorstvrije ventilatie.

Reinig ze ook dan eens per maand zoals je deed voor hij naar binnen ging. Controleer vanaf eind januari op ongedierte omdat schildluis vanaf dat moment kan verschijnen en ook wolluis, spint en bladluis kunnen al vanaf begin februari verschijnen.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik doe niets anders dan 'm verhuizen naar een onverwarmde kamer, waar tenzij het vriest altijd een raam op een kier staat.
verder verminder ik de watergift, al krijgt hij toch regelmatig nog een slokje.
in het voorjaar knip ik 'm stevig terug, zodat hij niet pierig toont en weer fris kan uitlopen.
Rieneke1
11 jaar geleden
De ouderwetse methode is, de plant in de pot te laten en weg te zetten op een koele vorstvrije en donkere plaats en geen water geven of af en toe een heel klein beetje. In het voorjaar, laten we zeggen als e dagen wat lengen, in maart of zo snoeien en water gegeven gewoon in de huiskamer etc. zetten.
Buitenplanten moet naar binnen en koel worden weggezet, eventueel in de schuur of garaghe of zo.
Vor de veiligheid zou je nog snel even een paar stekjes kunnen maken - gewoon in water zetten, hopen dat ze nog wortelen en met liefde verzorgen. In de vensterbank dus. Oppotten als er een bosje worteltjes in het vaasje te zien is.
De minst risicovolle manier is gewoon in de vensterbank laten staan, weinig water geven en in het voorjaar snoeien, enzovoort.
Pelargoniums ( in huishoudtaal gewoon geraniums) zijn ijzersterk.