Ik heb mijn Hedera te vroeg verpoot in een grotere bloembak. Het lijkt nu of hij dood gaat. Kan ik hem nog redden?

Ongeveer een maand geleden heb ik de Hedera's verpoot. (ben bang te vroeg) Het lijkt of ze dood gaan. ik wacht nu al 5 jaar op beschuting op mijn balkon.. Kan ik ze nog redden? of weer nieuwe aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snel weer terug zetten...........
geintje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op je foto lijkt hij niet dood, alleen maar slappies..deze komt wel weer goed..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich al knap áls je hem doodkrijgt, het is namelijk een oersterke plant, die hersteld wel.... Als de buren aan het snoeien zijn zou je eens tussen hun afbaltakjes kunnen kijken , haal degene met de zwarte "krabbetjes" aan de steel ertussen uit en plant die in potgrond, ze groeien zo weer verder, water en zon, dat is het enige wat ze nodig hebben... Succes

Het beste antwoord

Als de foto op jouw plant slaat zou ik zeggen, naast wat mijn voorganger zegt:
snoei m ver terug, dwz, hou bijv 4 blaadjes of knoppen aan en de rest radicaal weghalen. daar hoeft dan geen energie meer ingestoken worden, die kan nu naar dat beetje wat overblijft.
En krab eens een heel klein stukje bast van de stengel, als deze nog groen is, netonder de bast, zit er leven in, zoniet dan wordt de kans wel heel klein.
Dan eens kijken en vragen in de buurt: bij veel mensen gaat een groot deel op de composthoop ivm woekeren. Kan je vast wel wat van krijgen...succes

Toegevoegd na 2 minuten:
2 a 4 blaadjes per stengel...Wordt t weer een mooie compacte plant van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik ga het proberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals jij zei klopt! hij is tot ongeveer in het midden van de totale lengte nog groen onder de barst.
En warempel zag ik op kleine plekjes blaadjes met leven erin!
Ik ga wat blaadjes eraf halen en kleine stukjes snoeien.
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het goede advies!

Andere antwoorden (2)

een hedera is een sterke plant die wel tegen een stootje kan..
geef hem regelmatig water met plantenvoeding erdoor , de plant hersteld zich wel weer, maar heeft even tijd nodig..
dood is die pas als alle blaadjes eraf zijn gevallen..en de takken dor worden..
dus even geduld hebben voor je een nieuwe aanschaft...
dat kan altijd nog..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hedera op je foto is een normaal winterharde soort, die vaak na het verplanten er erg slordig uit ziet.
Zie dus geen enkele aanwijzing, dat de plant dood/ ziek zou zijn.
Alleen te veel water geven kan hem dood krijgen, omdat de plant nog vrijwel geen water verdampt.
Binnen enkele weken moet hij weer gaan groeien, is nu nog te vroeg.

Toegevoegd na 4 minuten:
Heb nogmaals de foto goed bekenen en vergroot en zag nu dat de stengeltjes gerimpeld zijn, dat betekend, dat de plant of is verdroogd, of is bevroren.
Zou dus maar een nieuwe kopen.
Mogelijk heeft de plant tijdens de laatste strenge vorst, in een te kleine pot gestaan, dan bevriezen ook zijn wortels en kan de plant geen vocht meer opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Hedera zat in een redelijk grote bak en vorig najaar toen ik ze had gekregen, gepoot en liepen ze helemaal uit. Ze werden bijna 2x zo groot. Ongeveer een maand geleden iets korter denk ik heb ik ze verpoot met verse potgrond in een veel grotere bloembak met terracotta stukken onderin. Ik denk dat hij toch een klap heeft opgelopen door het beetje vrieskou dat we nog gehad hebben. Misschien dat hij te nat is geweest omdat hij in een vrij grote bak zit, met Hop en Klim Hortensia.
Misschien het 2e antwoord opvolgen? blaadjes verwijderen en iets terugsnoeien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit er wel een afvoer onder in de bak, of staat de bak droog, dus valt er geen regen in.
De takjes zijn gerimpeld, dat betekent dat de plant geen vocht kan opnemen, dus vermoed ik dat de wortels zijn verrot.
haal de plant er even uit en pak de hand vol grond onder uit de bak, is de grond te nat, dan zal hij mischien al stinken en knijp je in de grond, en komt het water er dan uit, dan is de grond veel te nat, een beetje vorst geeft niets, maar te nat is het einde van de plant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ook nog steeds zijn, dat de klimop van de winter is dood gevroren en je dat nu pas ziet.