Is deze boom ziek of hoort dit bij deze boom? (zie foto)

Deze boom (een spar geloof ik) begint bruin te verkleuren. Hoort dit of is hij ziek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
9.3K

Antwoorden (3)

Ha die vlinder, lang niet gezien.
Zo te zien was deze boom aan het uitlopen toen het zo hard begon te vriezen. Naar mijn mening zijn het dus bevroren groeipunten. De boom zal er wel weer bovenop komen. Nu niet gelijk die bruine takjes er uit gaan knippen, want de sapstromen in de boom zijn weer volledig op gang gekomen en je zou de boom nog meer schade kunnen toebrengen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord! Inderdaad lang geleden, kan wel een half jaar zijn!
De boom lijkt sinds een maand of andershalf steeds bruiner te worden, en omdat 'ie anders altijd groen blijft vond ik het vreemd.
Afwachten dus nog even!
ja het is een spar, en het bruin worden heeft met de hevige koude te maken in combinatie met de harde wind, met daar aan vooraf, twee maanden van extreem zacht weer.
je kunt hier niets aan doen, de spar zal straks gewoon weer uitlopen en een deel van de bruine naalden vallen er vanzelf weer af.
Leuk je weer te zien hier bij G.V. !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor het antwoord :) Er zitten ook best wat dode takken rondom de stam, dus ben benieuwd oftie inderdaad weer goed opkomt. Lijkt nu alleen maar bruiner te worden. We wachten het af :)
Drukte slokt vaak je tijd op he, zo ben je maanden achtereen actief en dan ineens een half jaar niet meer ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze sparren worden uiteindelijk heel erg groot.
In de loop van de jaren sterven steeds mee takken van onderen af, of takken die tussen de grotere komen en geen licht meer krijgen.
Straks in mei, loopt de boom weer prachitg uit.
het kan ook zonnebrand zijn, of dat ie gesnoeit is in de volle zon.