Waarom blijft het hout in blokhutten ect. in oostenrijk wel mooi, en word het in nederland altijd helemaal dof en lelijk?

Wij willen namelijk net zo een blokhut als ze in oostenrijk hebben. Maar we willen er geen onderhoud aan hebben. En hout is nou eenmaal onderhoud, maar in oostenrijk hoeven ze er nooit iets aan te doen geloof ik. Hoe kan dit dan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Antwoorden (2)

Wat versta je onder een mooi blijvende blokhut in Oostenrijk?
Wat is dan mooi?
In Oostenrijk waar het hoog in de bergen, vaak hele droge lucht is en het U.V, gehalte van de zon veel hoger is dan in ons land, gaat alle hout heel sterk vergrijzen.
Het bleekt zeg maar, door het zonlicht vaak tot bijna wit.
Zie je echter mooie bruine blokhutten, dan is, of de blokhut helemaal nieuw, of de blokhut is gebeitst.
Het meeste hout voor blokhutten in ons land, is geimpregneerd, dus hoef je het niet te beitsen, echter als het vergrijzen is begonnen, ziet het er vaak armoedig uit, maar sommige mensen vinden dat mooi, ja, ieder zijn smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hout vergrijst inderdaad door het zonlicht. Om dit te voorkomen moet je de blokhut behandelen.
Het lijkt misschien wel een mooi gezicht altijd.. Die mooie blokhutten in Oostenrijk maar ook die zijn al grijs. (toevallig afgelopen wintersportvakantie een huis gezien zie ze aan het verbouwen waren). Dan zie je pas wat de originele kleur was van het hout.. En ook leuk.. de kleur van het nieuwe hout.