Wat soort tuingrond hebben woningen in Almere?

Het lijkt meer gewoon zand, maar ik hoorde laatst iemand zeggen dat de Almeerse grond kleigrond is. Met het oog op tuininrichting en verzorging is het wel handig als ik weet wat voor grond er nu eigenlijk is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Het beste antwoord

Almere is gebouwd op de oude zeebodem van het Ijsselmeer/Zuiderzee.
Voor een deel is het zandgrond, oude zeeklei of een mengsel daarvan.
Neem een jampot en vul deze tot de helft met tuingrond, vul hem nu bij met water tot boven aan, deksel er weer op en goed schudden tot alle grond is opgelost.
Laat nu de jampot een aantal dagen staan totdat het water helder is geworden.
Door het glas heen, kan je nu precies zien, waar de tuingrond uit bestaat.
Steentjes, schelpjes e.d liggen onderin, daarna grof zand, dan fijn zand en het bovenste deel is klei en organische stof ( turfgrond)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe, leuke tip!

Andere antwoorden (1)

De beste manier om erachter te komen: een spa in de grond steken.
De ondergrond zal klei zijn, alle kans dat er een laag zand op gestort is. Dan ligt het eraan: is de kleilaag vermengd met het zand? Een beetje compost erdoor en je kunt aan de slag.
Ligt er puur zand op klei? Dan zul je dat zand moeten vermengen met bijvoorbeeld tuingrond en compost, als je tenminste niet een soort 'duintuin' wilt met planten die graag droog en arm staan.

Rond deze tijd van het jaar kun je bij veel tuincentra je grond laten onderzoeken - kijk op sites van centra bij jou in de buurt. Als ze zulke tests doen, staat er ook een duidelijke uitleg bij wat je precies mee moet nemen om te laten testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou... Feitelijk zit je op polderbodem, ik zou gokken op kalkrijke lichte klei of zavel (zavel is een zand/kleimenging, even kort door de bocht).
De meeste bomen doen het daar prima op, tenzij het kletsnat is (stond er water in de gaten toen jullie dat stuk hadden afgegraven? Dan moet je geen bomen kiezen die niet tegen vocht kan.) Klei is voedzaam, en als je een kleine boom plant, zal ie de eerste voeding van de bovenlaag krijgen, omdat ie dan nog niet zo diep wortelt. Wil je heel precies weten wat de ondergrond onder jullie tuin is, dan kun je bij de gemeente eens navragen of ze bodemkaarten hebben.
Via http://www.bodemdata.nl/ kun je ook kaarten bestellen, maar dan moet je een account hebben. Ga er maar vanuit dat het voor de gemiddelde boom een goede grond is. Alleen bomen/heesters die per se zure grond willen (rododendrons, bepaalde hei, zie hier voor een lijst: http://www.plantenkwekerijen.be/plantenvoorzureg.html ) zullen het zonder keurig elk jaar een gift zure grond niet erg goed doen.
Kijk ook eens om je heen: wat staat er bij de buren? Wat groeit er in de omgeving?