Hoe komt het dat vele struiken en b.v klimop helemaal bruin en kaal zijn .na deze winter.? Wie weet dat en komt het weer goed...?.....

Vele groenblijvende struiken in mijn tuin....en ook in onze buurt, wij wonen aan de kust.zien er dood uit.
Wie weet dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Het beste antwoord

Vorst ze hebben een knoei gehad deze winter en denk bij iedereen .Maar niet gaan snoeien afblijven komt weer goed.Als in mei er nog bruin blad aan zit kan je dat weghalen maar nu zeker nog niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u wel voor het antwoord.....heb wel al iets gesnoeid. dus afwachten maar.......misschien gaat het zoals vaak in de natuur.dat het zich vanzelf wel herstelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ga afwachten inderdaad bedankt

Andere antwoorden (1)

heel langzaam gaan we nu zien welke schade de extreme weersomstandigheden hebben veroorzaakt aan de tuinplanten, met name de wintergroende soorten.
Struiken die in de winter hun blad blijven behouden zoals de klimop, verdampen natuurlijk via dat blad ook water.
Indien de grond en de wortels van de plant is bevroren, kan de plant geen water meer opnemen uit de bodem en begint te bevriezen, eigenlijk droogvriezen.
Mogelijk zijn alleen de bladeren bevroren, maar mogelijk zijn het ook de takjes/ takken en zelfs de hele plant totaan de grond.
Het is nog niet te zien, in hoever de schade wel niet is, nog even wat weken afwachten en kijken in hoever er nog nieuw blad aan komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord,maar we hebben wel meer strenge winters gehad en nooit geen last.
Komt het omdat het zo zacht was in de vroege winter en later de strenge vorst kwam ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker, in veel planten kwam de sapstroom al voor een deel op gang, knoppen werden al dikker, onkruid stond nog in bloei enz.
In de natuur is de grens van 10 graden erg belangrijk, dat is namelijk voor veel planten de groeigrens.
Bij temperaturen er boven, gaat de plant zich voorbereiden op het voorjaar en begint zich vol te zuigen met water uit de bodem.
Juist hierdoor worden de planten minder winterhard.
Toen kwam de strenge vorst met vooral aan de kust erg veel wind.
Dan krijg je voor de mens de gevoelstemperatuur van nog veel lager, bij de plant gebeurt ongeveer het zelfde.
Bij windkracht 7 met 10 graden vorst, bevriest er meer, dan bij windstil weer bij 15graden vorst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, je hebt kans dat de klimop vanonder de bevroren toppen toch weer begint uit te lopen.
Bij sommige struiken zullen de dunne twijgen bevroren zijn, maar is de hoofdstam misschien nog in goede staat - niet te snel rooien dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had uit mijn vorige tuin rozen meegenomen en in een kuip geplant omdat ik geen tuin meer heb. Dat was 14 jaar geleden maar volgens mij zijn ze nu dood :( .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Triest :-( In een kuip zijn ze vaak veel gevoeliger dan in de volle grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier hetzelfde.
ik kijk iedere dag of mijn passiebloem, ceanothus, photinia en anderen al iets tekenen van leven vertonen.
de rest heeft zich er aardig doorheen geslagen. Heerlijk dat alles nu lekker uitloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, inderdaad, nog even afwachte, kan meevallen, maar op plaatsen waar het 20 graden heeft gevroren zal het alleen maar tegen gaan vallen, sommige planten/ struiken lijken in leven te zijn, maar zijn toch echt wel dood ( tot aan de grond).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zondag als de oculatie van de rozen onder de grond zaten is er misschien nog hoop dat ze bij de oculatie als nog uit lopen.
En anders het zij zo, tijd om een vorig hoofdstuk af te sluiten.
Dan is er voor jou beslist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pokemon, je passiebloem, loopt bijna zeker ergens uit de grond weer uit en zal nog dit jaar weer bloeien, heb ik al eerder mee gemaakt.
Ceanothus misschien niet, maar de Photinia loopt misschien op zijn dikkere hout weer uit.
En verders ,ach ja, de natuur heeft weer even laten zien wat hier niet echt thuis hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt. steeds meer mensen kopen planten die schitterend zijn, maar niet echt winterhard. Doe ik zelf ook als ik iets moois tegen kom bij het tuincentrum.
Die ceanothus (de wintergroene met die glimmende blaadjes) bleef vorig jaar ook zo lang bruin. toen zeiden de buren dat ik hem maar weg moest halen. en had je hem deze zomer moeten zien! De bladverliezende "glory de Versailles"zit al vol knoppen.
dode planten haal ik nu pas in juni of juli weg. dan zijn ze zeker weten overleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja weet je, die Ceanothus, had je vroeger alleen in bladverliezende soorten.
Veel nieuwe soorten zijn wel bladhoudend en aanzienlijk minder winterhard.
Maar door een hele reeks van te zachte winters, weten de mensen het niet meer, wat nu wel of niet winterhard is, de kweker speelt daar handig op in, door allerlei planten te verkopen die eigenlijk niet voldoende winterhard zijn in ons land en eens in de zoveel jaar, is er ineens weer strenge vorst en weten we het weer even.
Wat ook speelt, dat mensen elkaar helemaal gek maken met al dat gezeur van een warmer wordend klimaat, dus zal het wel meevallen, dus zal het wel niet hard meer vriezen, dus halen ze tegenwoordig veel planten uit het Middellandse zeegebied naar hier, palmen, Oleander, Olijf enz.
Want het gaat toch nooit meer hard vriezen.
ha, ha, lekker puh!
Ik hoop dat de meeste palmen nu dood zijn.
Wie palmen wil, moet maar gaan verhuizen naar de palmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het broeikaseffect leidt niet tot warmere winters (hier), maar tot grotere extremen: kurkdroge lentes, kletsnatte zomers, heftige onweersbuien aan het eind van de zomers, en zachte - vaak natte - winters met 1 of meer periodes van strenge vorst.
Die laatste combinatie is fataal voor sommige planten: kou kan best, eventueel met extra bescherming*, maar de combinatie met te nat staan, is echt dodelijk.
* extra bescherming kan afhankelijk van de plant en de standplaats variëren van bedekken met wat dood blad, omwikkelen met noppenfolie (wel af en toe luchten) of vlies of een deken, tot zelfs inpakken samen met een verwamend iets - een lichtslang geeft vaak genoeg warmte (dan pak je de plant in als de ergste vorst voorspeld wordt), lichtslang er omheen, daar weer vlies oid omheen.
Ook geldt: als een plant allang in de vaste grond staat, kan ie meer hebben dan wanneer ie in een pot staat of net dat jaar geplant is.
Potplanten die niet echt erg winterhard zijn, kun je bij heftige vorst beter binnenhalen - zeker als de kluit nat is en als het ook flink waait: de kluit bevriest en rot weg, het loof droogt uit in de wind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist Hippo, helemaal waar, maar weet je, veel mensen nemen er totaal de moeite ook niet voor, gaat ie dood, dan halen we toch weer een nieuwe.
Vroeger deed je de rozen aanaarden, nu weten ze dat niet eens, of het is te veel moeite.
Ze kopen een mooie en vooral ook dure Olijfboom in pot, die blijft dan buiten staan tot het hard gaat vriezen, dan gaat hij naar binnen, naast de verwarming natuurlijk, staat daar weer veel te lang, komt weer naar buiten, inmiddels weer uitgelopen,alle blaadjes zonnebrand, dus zo lelijk als de nacht en dan heeft het tuincentrum het gevreten, maar er zijn er ook die gewoon een nieuwe halen.
Velen weten niets meer van de natuur, voor hun dan maar plastic planten, die kunnen tegen vorst. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, weer wat geleerd! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De klimoptoppen en de uiterste sprieten van m'n rambler zijn bevroren en bruin geworden, maar tot aan die bruine stukken loopt alles weer keurig uit :-)
Ik verbaas me nog het meest over de kamperfoelie, die al knoppen kreeg toen de vorst kwam. Na de vorst liepen al die knoppen keurig uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Hippo, dat is ook mijn ervaring, veel jonge takken van vorig jaar zijn bevroren, terwijl de rozen nu gaan uitlopen uit de oude dikke takken.
het zijn vooral "slapende knoppen" omdat de echte knoppen allemaal bevroren zijn.
De kamperfoelie hier in het park zit al helemaal in het purperpaarse blad.
prachtig om te zien!
Maar de wintergroene Japanse Kamperfoelie, die tot wel 6 m. hoog in de bomen zat, is geheel bevroren en ik maar hier op GV beweren dat hij volkomen winterhard is ;-(
Heb dit nog niet eerder meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was ook echt een uitzonderlijke winter - 'ja die plant is winterhard tenzij het eerst tijden regent en daarna -25 wordt met harde oostenwind' vind ik toch wel kwalificeren als 'winterhard'.
Hopelijk wordt dit niet het normale winterpatroon, want dan moeten we echt weer eens goed gaan zoeken naar welke planten dat kunnen hebben. Toendraspul of zo...