Is een shagplantage legaal in Nederland?

Veel mensen roken shag en gezien de huidige prijsstelling kan het lucratief zijn om zelf tabak te telen.
Voor de duidelijkheid, ik heb een volkstuin in Kortenhoef.
Nog een bijvraag, kan het eigenlijk wel met ons klimaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
20.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tot 5 plantjes voor eigen gebruik? ;D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot ver in de achttiende eeuw was Nederland beroemd om haar sigarenproductie / tabaksteelt. Toen was het iets warmer, daarna is het wat kouder geweest, maar inmiddels warmt het weer op, dus technisch gezien moet het kunnen. Maar of het mag ???? Goeie vraag ; dan weet ik ook wat leuks met mijn tuin ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahahaha rij ff naar belgie toe, tank gelijk en koop shag..veel goedkoper ook...lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie de kranten koppen al, man opgepakt met een plantage tabaksplanten in z'n kelder lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, Marion, als je meer dan een half uur per slof moet rijden, haal je die winst er echt niet uit hoor. Marvin ; kijk er in de toekomst niet raar van op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marion....vanauit prov. Groningen even naar belgie om te tanken en shag te halen! Yep, dat kan uit..stukken goedkoper ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag gewoon takaksplaten in je tuin al wil je een heel veld vol zetten er is echt niemand die je dat verbied.alleen het klaar maken om het te roken zal je moeten leren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja dan word t anders...
dan maar planten in het tuintje...
ik denk ze hier in mijn tuin ook ga zetten het is 27 graden ..dat groeit als kool...

Het beste antwoord

De tabaksplant mag je in Nederland gewoon in je tuin en hebben - en in huis ook al zit er el een limiet op van 100 planten. Het probleem is echter dat het verwerken van een tabaksplant tot - rookbare - tabak ingewikkelder is dan bijvoorbeeld zelf wiet telen, en het ook niet eenvoudig is echt smakelijke tabak te maken. Daar zitten namelijk nogal wat toevoegingen in.

Koop maar eens een pakje (redelijk) pure tabak, van American Spirit ofzo; 9 van de tien verstokte rokers vinden dat niet te keilen, zo goor. En dat is ongeveer wat je krijgt. Maar nood breekt goeie smaak, natuurlijk ;-) (Ik vind het zelf overigens best wel lekker).

De tabak die het hier goed doet schijnt beter te zijn om te snuiven en pruimen, maar dat kan roken natuurlijk niet vervangen.

Je mag voor eigen gebruik tabak kweken, en een beetje weggeven mag ook wel, maar grootschalige handel is niet zondermeer toegestaan, juist vanwege de accijnzen. En met 100 planten zul je er ook niet rijk van worden. Commercieel is het dus niet interessant, want ook best arbeidsintensief. Dan ben je namelijk een tabaksproducent en heb je te maken met de tabakswet. Je zult dus ook accijns moeten heffen ; gáát je winst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, jij weet er veel meer van dan ik, maar ik doe alles zonder internet en dat loopt wel eens fout.
Wel een plus natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tabak als in sigaretten is compleet geïmpregneerd met allerlei smaak- en geurstoffen, Als je zelf verbouwt, zul je dus geen 'sigarettensmaak' kunnen telen.

Andere antwoorden (3)

Je kunt tabaksplanten, dat is. waar shag van gemaakt wordt, niet zo best in ons land verbouwen. De temperatuur diet daar voor wat hoger te zijn, dan wat we hier hebben. De kwaliteit zal veel slechter zijn, dan wat je in de winkel koopt.
Legaal is het wel , het is geen wiet.

Toegevoegd na 56 seconden:
diet is uiteraard dient!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het wel verbouwen, maar het mag niet.
Algemeen
Het kweken van eigen tabak, vroeger heel gewoon, wordt langzaam weer wat populairder. Het is heel goed mogelijk zelf sigaretten en sigaren te maken! Wel kost het nogal wat tijd en aandacht, en ervaring ook. Allereerst moeten de planten gekweekt worden. Dit is niet zo moeilijk, want tabaksplanten zijn sterke groeiers, mits goed behandeld. Er is een stukje grond nodig op een beschutte plaats in de volle zon, met doorlatende, niet te zware grond. De planten verbruiken veel water en worden behoorlijk fors.

De grote bladeren en roze geurende bloemen doen exotisch aan. Na het oogsten van de grote bladeren moeten deze geel worden en narijpen, om een goede kwaliteit tabak te oogsten. Hieronder volgt in het kort de procedure, maar op het internet is nog veel meer informatie te vinden.

Opkweek
Binnenshuis zaaien in maart-mei, binnenshuis in potjes bij kamertemperatuur. Het zaad op de losse zaaigrond strooien, iets inwrijven en met een plantenspuit bevochtigen. Dan een plastic zakje over de potjes plaatsen tot de plantjes opgekomen zijn en enige blaadjes hebben. Na enige weken uitplanten in grotere potten met goede potgrond en op een zonnige en warme plek binnenshuis laten groeien. Vanaf mei bij goed weer buiten uitplanten op 50 cm afstand.
De bladeren kunnen geoogst worden wanneer de planten bloeien.

..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in het verleden al heel vaak geprobeerd, maar met tabaksplanten( tropisch) kweken heb je nog geen tabak.
(Zou in een kas wel gaan.)
Na het oogsten, is het nog een heel nauwkeurig proces ( fermenteren) , drogen, opslaan enz.
In de laatste oorlog is er wel veel van dit spul gerookt, omdat er niets anders was, maar een succes is het nooit geworden en nog steeds niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie tot mijn verbazing hierboven dat het wel kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie nog in ons zolderkamertje de tabaksbladeren te drogen hangen, om daarna met een schaartje in fijne reepjes geknipt te worden.
Dat was uiteraard in de oorlog, misschien is de kwaliteit sindsdien zo verbeterd, dat er ook in Nederland tabak van aanvaardbare kwaliteit gekweekt kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja jij kan dat nog weten, jij bent ook veeeeeeeel ouder dan ik. ;-)
Ik heb het alleen van horen vertellen, denk van mijn vader.
Maar er was gewoon niets te koop in die oorlogstijd, dus ja, of het lekkere tabak was, geen idee, het was meer dát het tabak was denk ik.
Maar goed ,zelf kweken, fermenteren, drogen enz.
Ik hoor of lees er nooit iets van, dus zal het toch wel niet geweldig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amerongen was het centrum van de tabaksteelt, daar is nog een museum (dat nu anders heet).