Welke ziekte/schimmel heeft mijn azalea?

Sinds vorig jaar zit dit op mijn azaleas, bij de een meer dan de andere. Ze bloeien wel, maar staan er armetierig bij. Nu zie ik hetzelfde soort korstachtige op mijn houten tuinhek. Wat is het en hoe te bestrijden?

Toegevoegd na 5 minuten:
het zit ook op mijn houten hek en op de kunststof dakpannen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7.3K

Het beste antwoord

Mogelijk zitten er korstmossen op je azalea's en je tuinhek.
De meest voorkomende kleuren zijn zilverwit en oranje geel.
Ze zitten als kostjes op de takjes.
Ze zijn volkomen onschadelijk en doen niets aan de plant.
Meestal zie je ze ook op de dakpannen.
Een azales heeft humusrijke , vochtige en voedzame grond nodig.
Spit hem er uit, haal minstens twee emmers grond uit het gat en vul dit met een goede potgrond ( geen tuinaarde)
heb je grote planten, dan doe je twee keer zoveel grond er uit en potgrond weer terug er in.
Hier je azalea's weer in planten en van de zomer na de bloei bijmesten, liefst met organische mest.
Slecht groeiende Rododendron's behandel je net zo, maar dan 1 zak potgrond per plant.

Toegevoegd na 1 minuut:
ha, ha, terwijl ik zat te typen kwam alsnog de foto, het zijn inderdaad korstmossen.

Toegevoegd na 1 uur:
Oh ja, nog even dit, korstmossen in je tuin betekent dat je in een gebied woont met schone gezonde lucht .
Meestal zie je dit een een strook langs de kust, maar ook b.v. in Drenthe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig, zo'n supersnel antwoord! En nu met dit voorjaarsweer kan ik gelijk aan de slag! Oneindig dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loosdrecht a.d. plas, fijn om te weten dat de lucht schoon is. Dit was mij al verteld a.d.h.v. de korstmossen, maar ik dacht dat het een fabeltje was. Niet dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, dit is korstmos.