mag je je eigen schuurtje zomaar afbrekenals deze vastzit aan die van de buren?

wij wonen op een hoek in een rij van vier. in de achtertuin hebben wij een schuurtje van 3,5 bij 2 meter die in de lengte doorloopt in hetzelfde schuurtje bij de buren.
nu willen wij een grotere schuur in de andere hoek van de tuin plaatsen en het bestaande schuurtje afbreken.
dit zou betekenen dat de zijkant van het schuurtje van de buurman dan onafgewerkt is (zit alleen een houten "plank" tussen).
uiteraard werken we dit netjes af met het hout dat we overhouden van ons eigen schuurtje.
mogen wij dit zomaar doen, of moet je hier een sloopvergunning voor aanvragen?

ps wij hebben geen contact met de buurman (zegt ons zelfs nooit gedag), dus willen in eerste instantie niet overleggen (als we weten dat het "zomaar"mag, zullen we het natuurlijk wel netjes meedelen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
14K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou dit toch maar navragen bij de gemeente...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat crea zegt. Als je alleen maar af zou gaan op de info die je hier krijgt zou je nogal eens problemen kunnen krijgen. Met de buren, of nog erger, met de gemeente zelf, en dan gaat 't geld kosten. Kijk je nooit naar de Rijdende Rechter? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt nogal uit of je schuurtje van hout is of van steen, en of het gefundeerd is of niet. Inderdaad, efkes naar de gemeente en vragen wat wel en wat niet mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat heb ik er idd niet bij vermeld, maar het schuurtje is niet gefundeerd en is van hout.
ik ben bang dat ik niet onder de gemeente uitkom (maak liever geen slapende honden wakker. bij het aanbouwen van ons huis wilden ze ook geen kant op).
amc
12 jaar geleden
Die slapende hond wordt toch wel wakker want de buurman zal het er niet mee eens zijn en gaan klagen.
Zou niemand leuk vinden zonder overleg!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heb je wel geljk in amc.
hoewel zijn tuin ook volstaat met illegale bouwwerken e hij vast ook niet op een bezoekje van de gemeente zit te wachten.

Het beste antwoord

Ik woon in Eindhoven en hier wordt over dit soort dingen altijd vrij moeilijk gedaan. Ik zou eerst navraag gaan doen bij de gemeente. Het zou zomaar kunnen dat je voor het afbreken van je oude schuurtje een sloopvergunning nodig hebt, en voor het bouwen van de nieuwe schuur een bouwvergunning. Je moet er niet aan denken dat je die allebei niet hebt, over een tijdje alles klaar hebt, en je buurman (of andere omwonenden) gaat er ineens moeilijk over doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb al even op de site van de gemeente gekeken en als het goed is heb ik voor de oppervlakte geen sloopvergunning nodig en voor de nieuw te bouwen schuur ook niet (niet zo heel groot en achtr het huis).
het enige probleem is dus het feit dat de schuurtjes aan elkaar vast zitten.

Andere antwoorden (2)

Je kunt van een binnenmuur zomaar geen buitenmuur maken met een paar planken. Wat vind de gemeente trouwens van je sloop- en bouwplannen. Die zullen het vast niet goedkeuren. Volgens mij zijn jullie 2 schuurtjes 1 gebouw dat je niet half mag slopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de buitenmuur is nu ook alleen maar van diezelfde planken, dus dat zal niet uitmaken.
In onze gemeente (en ik denk wel in de meesten) moet je voor verbouwingen buiten, dus die voor anderen zichtbaar zijn, altijd een vergunning aanvragen. Ik zou het risico niet willen nemen dat ik schadeclaims moet betalen én alles weer terug moet plaatsen in de oude stijl. Heb je een hoop geld uitgegeven en werk voor niets gedaan.
Ik zou zeggen; "Maak eens contact met jouw buurman.
Wie weet is het best een aardige man als je hem beter leert kennen. 'Nee' heb je en 'ja' kan je verwachten.
Anders kan je altijd nog met een gedegen plan van aanpak bij de gemeente aankloppen. Als hij echter bezwaar maakt, krijg jij normaliter geen vergunning dus, probeer eerst om hem mee te krijgen.
Met honing vang je meer vliegen dan met azijn.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie mijn reactie boven mbt de vergunning.
we hebben in het verleden al een heleboel meegemaakt met onze buurman en wat ons betreft(en de rest van de straat) is leuk contact niet meer mogelijk.
hij heeft zelf ook wel tegen de wetten van de gemeente in gebouwd (als ze dan toch komen kijken kan hij ook meteen z'n halve tuin afbreken).
toch denk ik dat dat idd de bese oplossing is : contact zoeken met de buurman (getsie, zie er nu al tegenop!)
amc
12 jaar geleden
Sterkte! In dat geval zal hij waarschijnlijk de gemeente niet waarschuwen, want dan is hij zelf ook het haasje.
Hij kan namelijk op 10 vingers aftellen, dat jij de gemeente
dan ook op illegale bouw/sloop ? in zijn tuin zal wijzen.:)))