mag je je eigen schuurtje zomaar afbrekenals deze vastzit aan die van de buren?

wij wonen op een hoek in een rij van vier. in de achtertuin hebben wij een schuurtje van 3,5 bij 2 meter die in de lengte doorloopt in hetzelfde schuurtje bij de buren.
nu willen wij een grotere schuur in de andere hoek van de tuin plaatsen en het bestaande schuurtje afbreken.
dit zou betekenen dat de zijkant van het schuurtje van de buurman dan onafgewerkt is (zit alleen een houten "plank" tussen).
uiteraard werken we dit netjes af met het hout dat we overhouden van ons eigen schuurtje.
mogen wij dit zomaar doen, of moet je hier een sloopvergunning voor aanvragen?

ps wij hebben geen contact met de buurman (zegt ons zelfs nooit gedag), dus willen in eerste instantie niet overleggen (als we weten dat het "zomaar"mag, zullen we het natuurlijk wel netjes meedelen)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik woon in Eindhoven en hier wordt over dit soort dingen altijd vrij moeilijk gedaan. Ik zou eerst navraag gaan doen bij de gemeente. Het zou zomaar kunnen dat je voor het afbreken van je oude schuurtje een sloopvergunning nodig hebt, en voor het bouwen van de nieuwe schuur een bouwvergunning. Je moet er niet aan denken dat je die allebei niet hebt, over een tijdje alles klaar hebt, en je buurman (of andere omwonenden) gaat er ineens moeilijk over doen. Succes!

Je kunt van een binnenmuur zomaar geen buitenmuur maken met een paar planken. Wat vind de gemeente trouwens van je sloop- en bouwplannen. Die zullen het vast niet goedkeuren. Volgens mij zijn jullie 2 schuurtjes 1 gebouw dat je niet half mag slopen.

In onze gemeente (en ik denk wel in de meesten) moet je voor verbouwingen buiten, dus die voor anderen zichtbaar zijn, altijd een vergunning aanvragen. Ik zou het risico niet willen nemen dat ik schadeclaims moet betalen én alles weer terug moet plaatsen in de oude stijl. Heb je een hoop geld uitgegeven en werk voor niets gedaan. Ik zou zeggen; "Maak eens contact met jouw buurman. Wie weet is het best een aardige man als je hem beter leert kennen. 'Nee' heb je en 'ja' kan je verwachten. Anders kan je altijd nog met een gedegen plan van aanpak bij de gemeente aankloppen. Als hij echter bezwaar maakt, krijg jij normaliter geen vergunning dus, probeer eerst om hem mee te krijgen. Met honing vang je meer vliegen dan met azijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100