Kan ik water dat gebruikt is om rijst/aardappelen/pasta mee te koken aan de planten geven?

Is zetmeel schadelijk voor planten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.3K

Antwoorden (5)

zetmeel is niet schadelijk voor planten

"Zetmeel (Molecuulformule: (C6H10O5)n) is een verzamelnaam voor complexe polymeer van glucose, koolhydraten die in de natuur dienen als voedselreserve voor planten"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan het gewoon gebruiken voor je planten het is niet schadelijk voor je planten laat het wel eerst even afkoelen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het je niet meteen aanraden. Van pasta en rijst weet ik het niet, maar ik gebruik het water van gekookte aardappels om over het terras te gieten om onkruid mee te bestijden, en dat werkt uitstekend. Ook koud. Wellicht is het dus niet de beste optie om aan je plantjes te geven - mits je ze wilt houden natuurlijk.

Ik kan je overigens niet vertellen waarom dat werkt, maar heb wel een bron gevonden waarin hetzelfde staat. Categorie 'grootmoeders tips'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mits en als verschillen dus niet zo gek veel van betekenis tegenwoordig Hari. @Marleen 'vermits' wordt veelal gebruikt in de betekenis 'tenzij,' dus niet vergelijkbaar met de betekenis van 'mits.'
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ken 'vermits' als de Belgische vorm voor 'omdat':
"Ik trek mijn regenjas aan vermits het regent.".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo wordt het inderdaad ook gebruikt Cryofiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wordt hier een antwoord met + gewaardeerd dan onder deze vraag staat een zelfde antwoord en wordt met - beloont ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat die plussen er blijkbaar al stonden voor ik mijn antwoord neerzette. Vermoedelijk waren er mensen die dachten dat het goed was.
Maar googel maar eens op 'kookwater aardappels onkruid bestrijden'; krijg je meer hits dan je lief is - als je het water al aan je plantjes hebt gegeven tenminste.
Plusjes voor verkeerde antwoorden zijn op GV overigens geen uitzondering hoor.
Minnetjes komen vaak voor bij herhaalde antwoorden - die er al een tijdje staan dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus.
Groen geworden tuintegels krijg je weer schoon door er gekookt aardappelwater over heen te gooien. Je kunt het ook aan planten geven uiteraard wel even laten afkoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou bang zijn dat het zou gaan schimmelen, omdat er misschien toch wat restanten aardappel en rijst in zit.