Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Na de strenge vorstperiode zie ik geen enkele koolmees meer in mijn tuin. Hele winter had ik ze op bezoek. Waar zijn ze gebleven?

Koolmezen en andere vogels uit tuin verdwenen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
658
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien een tuin gevonden waar meer voedsel is te vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het viel me wel op dat ze minder op het voer af komen, maar weer fanatiek in de boom zitten te pikken, de insecten zijn weer tevoorschijn gekomen denk ik. En dan af en toe een lekker hapje uit de voersilo.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Kan verschillend oorzaken hebben:
nieuwe kat bij de buren
beschutting kwijt doordat er struiken zijn weggehaald
ze vinden door de dooi ergens anders hun voedsel
(Lees meer...)
12 jaar geleden
De Koolmeesjes moeten weer even wennen aan deze situatie waarin de temperaturen zomaar een kleine twintig graden hoger liggen! Het zijn ten opzichte van bijvoorbeeld mussen, schuwe beestjes die zich even moeten aanpassen. Gun ze die tijd! Jouw Moolkeesjes komen wel terug....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bij mij in de tuin zie ik ze steeds hoor, het is dus een plaatselijke constatering. Ze eten nog steeds van de vetbolletjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer vetbollen op te hangen, en zaadjes neerleggen. Het kan ook zijn dat ze naar het zuiden zijn, of dat ze al nesten bouwen
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding