Na de strenge vorstperiode zie ik geen enkele koolmees meer in mijn tuin. Hele winter had ik ze op bezoek. Waar zijn ze gebleven?

Koolmezen en andere vogels uit tuin verdwenen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien een tuin gevonden waar meer voedsel is te vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het viel me wel op dat ze minder op het voer af komen, maar weer fanatiek in de boom zitten te pikken, de insecten zijn weer tevoorschijn gekomen denk ik. En dan af en toe een lekker hapje uit de voersilo.

Antwoorden (4)

Kan verschillend oorzaken hebben:
nieuwe kat bij de buren
beschutting kwijt doordat er struiken zijn weggehaald
ze vinden door de dooi ergens anders hun voedsel
12 jaar geleden
De Koolmeesjes moeten weer even wennen aan deze situatie waarin de temperaturen zomaar een kleine twintig graden hoger liggen! Het zijn ten opzichte van bijvoorbeeld mussen, schuwe beestjes die zich even moeten aanpassen. Gun ze die tijd! Jouw Moolkeesjes komen wel terug....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bij mij in de tuin zie ik ze steeds hoor, het is dus een plaatselijke constatering. Ze eten nog steeds van de vetbolletjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer vetbollen op te hangen, en zaadjes neerleggen. Het kan ook zijn dat ze naar het zuiden zijn, of dat ze al nesten bouwen
Bronnen: