Minuscule witte wormpjes in mijn plant, wie weet wat dit is?

Ik heb al een paar jaar een plant op mijn kamer staan, de naam weet ik niet. Als je een blad van de plant afknipt, kun je die in de grond stoppen waarna er een nieuwe plant uit groeit. De bladeren zijn dik en glad. Eéns per jaar komt er een enorme, lekker geurende bloem aan die er na een paar dagen af valt. Nu zitten er al een poos een heleboel piepkleine wormpjes in de aarde. Ik heb de plant als meerdere keren verpot, verse aarde enz. De wormpjes blijven echter terugkomen. Voor zover ik weet tasten ze de plant niet aan; deze blijft nieuwe bladeren krijgen en hij blijft groen en stevig. We hebben zo'n zelfde plant in een andere kamer staan, die geen last heeft van die wormpjes. Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
54.5K

Het beste antwoord

ja dat kan van alles zijn, aaltjes bijvoorbeeld, dit zijn zeer dunne witte wormpjes, maar ook de larven van een soort huisvlieg, dit zijn korte gedrongen witte larfjes, die leven ook in de grond.
Ik denk dat je een Sansevieria hebt, lange leerachtige gladde bladeren.
Deze plant kan heel erg droog staan en dit is heel vervelend voor alles aan beestjes die in de grond leven.
Dus maar eens proberen ( als het een sansevieria is) een maand geen water geven.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als de plant, wat het dan ook is, er geen last van heeft, zou ik het maar gewoon laten zitten.
Bij een andere reactie van jou, las ik net dat ze hele kleine pootjes hebben, mogelijk is het dan een soort springstaartje, er is een soort die witachtig is, de Heteromurus nitidus.
Die krijg je als je de grond langdurig te nat houdt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het opgezocht, en het is geen Sanseveria. De bladeren van mijn plant zijn golvend en "slapper". Toch bedankt voor het antwoord :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de plant, wat het dan ook is, er geen last van heeft, zou ik het maar gewoon laten zitten.
Bij een andere reactie van jou, las ik net dat ze hele kleine pootjes hebben, mogelijk is het dan een soort springstaartje, er is een soort die witachtig is, de Heteromurus nitidus.
Die krijg je als je de grond langdurig te nat houdt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het dan misschien helpen als ik de aarde dan een poos droog laat staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou heel goed kunnen, omdat het juist wordt veroorzaakt door te veel aan water geven.

Andere antwoorden (4)

Het kunnen maden zijn,
Ze kunnen eitjes leggen in de potgrond/ tussen de wortels.

Ik kan begrijpen dat het erg vervelend is.....

Er bestaat gif voor,
Maar je kunt ook de plant uit de pot halen,
en AL het potgrond er weg halen.
Zodat je alleen nog maar de wortels Heb.
En dan in een bak water zetten 5-10 min. (mag geen zand meer tussen zitten)

Wees niet bang om de wortels kapot te maken,
Dat is alleen maar beter voor de plant . (groeit hij beter)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim idee! Heb je ook enig idee waar die maden vandaan zouden kunnen komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt vliegjes hebben die eitjes in de grond leggen. Bloeit die andere plant, waar in de grond geen wormpjes zitten, ook? Want vaak trekken die geurende bloemen bevruchters aan en dat kan misschien verklaren waarom in die ene pot wel wormpjes zitten en in de andere niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De plant zonder wormpjes is juist degene die elk jaar prachtig in bloei staat. Daarom vind ik het zo frapant..
heb je al gecheckt of er hele kleine fruitvlieg achtige vliegjes in huis zijn? als dat zo is heb je last van varenrouwmug. Daarvoor kun je bij een aantal bedrijven nemathode bestellen. Dat zijn miniscule beestjes die die witte wormpjes binnen dringen zodat die wormjes niet uit komen en de groep uitsterft. Doordat je de plant overgepot heb verdwijnen er wel wa maar die vliegjes leggen net zo hard weer eieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt erg op "spint" een super klein wormpje die in de wortelstelsel leeft, op den duur kunnen deze je plant aantasten, oplossing > plant uit pot halen alle aarde tussen wortels uitspoelen pot ( indien van aardewerk) met stoom schoonmaken spint kan nl niet tegen hitte, daarna nieuw aarde in pot en plant erin, dan moet je in tuincentrum of planten zaak een middel halen tegen spint en volgens beschrijving toe dienen. succes !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien springstaartjes (foto1) of de wortelduizendpoot (foto2) ?