overleven mijn uitgekomen bloembollen deze vorst? als alle 150 tulpen bollen al 10cm. uit de grond steken??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk is deze vorstperiode wel goed geweest voor de tuin. de "biologische klok" van de planten loopt nu weer gelijk. begin januari dachten ze dat het al voorjaar was.

Antwoorden (5)

Een tulp zal niet bevriezen zolang de bloemknop nog niet uit de bol is.
Ten minste dat zijn er ervaringen van andere koude winters, deze winter is echte zeer abnormaal, doordat er voor de koudegolf, er totaal geen vorst is geweest en het zelfs veel te zacht was.
Dus afwachten maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.Ik heb jaren geleden tulpen gehad,in bloei,in April Toen heeft het een nacht 8 graden gevroren,daags daarna hingen de kopjes naar beneden na 2 dagen zagen ze er weer uit alsof er niets gebeurd was,ze kunnen er goed tegen.
12 jaar geleden
In de natuur komt alles terecht,
jouw tulpen bloeien in Mei als een
tierelier.Zeker weten.
burgos
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb vroegbloeiende tulpen, die bloeien in maart/april
Niets aan doen komt goed.Zeker niet uit de grond halen,ze laten nu hun blad naar beneden hangen beschermen zich tegen de kou er is nu dooi op komst en je zal zien dat het blad dan weer omhoog gaat staan.Is wel een rare winter maar laten zoals het is .Natuur is een raar ding maar past zich aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe "bevriezen" planten niet, maar drogen ze uit. Door de vorst kunnen planten namelijk geen vocht opnemen. Van nature zijn bloembollen hiertegen goed beschermd. De hele voorraad zit immers al opgeslagen in de bol. Laat maar eens een bol (zonder te planten) in de schuur liggen. Gegarandeerd dat deze in bloei komt!

Daarnaast beschermd een plant zich door het aanmaken van suikers. Hoe meer suikers aanwezig, hoe lager het punt van bevriezen. Ook hier zijn bloembollen goed in. Een bloembol bevat een grote hoeveelheid zetmeel, welke razendsnel omgezet kan worden in suiker. Een bloembol is er dan ook helemaal op ingesteld om in de meest ongunstige omstandigheden in bloei te komen. Ver voordat andere planten en struiken dit kunnen.

Ik zou mij dan ook geheel geen zorgen maken. De komende dagen zul je merken dat alle bolgewassen weer netjes herstelen.