Kan het kwaad om vetbollen/mezenbollen boven een koivijver te hangen?

Wij hebben een grote vijver met grote en kleine koi's en goudvissen in, we willen graag de vogels in onze tuin voeren, o.a. mezenbollen.
Mijn vraag is nu of het vet en de zaden die er af vallen tijdens het pikken van de vogels schadelijk kunnen zijn voor de vissen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Antwoorden (4)

als er daadwerkelijk alleen mezen komen eten, zal het niet veel kwaad kunnen.
hier in het westen komen er ook veel kauwen en halsbandparkieten van eten.
nou ja, eten....het is echt hakken en zagen wat ze doen.
dat geeft enorm veel rommel.
als dit bij jou het geval is/ zou kunnen zijn, dan zou ik het niet doen.
dan hang je ze beter boven vaste grond, zodat het roodborstje de restjes kan komen snoepen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Je krijgt op deze manier een heleboel rommel in je vijver die je er beslist niet in wil hebben,en of je vissen deze resten eten is nog maar de vraag!De hoeveelheid vetafval lijkt me niet goed.
12 jaar geleden
Ik zou de bollen niet boven de vissen hangen. Het wordt zo,n troep in het water. De vissen ruimen de meeste afval die de vogels knoeien wel op, maar je kunt de bollen toch ook ergens anders in de tuin hangen, zodat het vet en de zaden die dan op de grond vallen nog door andere vogels die niet aan de bollen kunnen blijven hangen, zoals merels, mussen, groenlingen en vinken toch nog op de grond het voedsel krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk van wel in je vijverwater komen stoffen die er niet thuis horen.Net zoals bladeren die erin vallen moet je er ook uit halen,als het blijft liggen(vissen lusten het niet)gaat het rotten en dan grote kans op algen ed.Kans dat de waterkwaliteit achteruit gaat door zoiets,en daar hebben de vissen last van.Dus als ze iets ervan eten weinig denk ik in de winter meestal rust in de vijver blijft er vaak nog genoeg op de bodem en slecht voor het water.