Waarom gaat een boon schimmelen?

Ik moet voor school bonen planten maar ze zijn allemaal gaan schimmelen, weten jullie hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
7.5K

Het beste antwoord

Als je bonen vochtig maakt, dan 'ontwaken' ook de sporen van schimmels. Het is dan zaak om te zorgen dat de lucht om de boon heen voldoende ventileerd; Stilstaande lucht (Onder bv een plastic folie) zorgt er snel voor dat schimmels zich uitbreiden. Als daarbij de boon te koud heeft gestaan voor snelle kieming (< 22 graden celcius) dan zal je boon het loodje leggen voor het kiemen.

Om bonen succesvol aan het einde van het jaar te kiemen kan je het beste:
- De bonen in een bakje met water een nacht laten staan. In de ochtend kan je de boon dan in een postje met vochtige aarde leggen. Dan in de vensterbank in een verwarmde kamer plaatsen. Idealerwijs staat het potje boven een verwarming. niet direct er op zetten, dat wordt te warm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vrijwel alle organische stoffen gaan als ze nat worden of nog vochtig zijn, schimmelen.
Bonen die droog zijn , kunnen jaren lang bewaard worden en zullen nooit schimmelen.
Zodra er vocht bij komt, of vochtige lucht, dan komt ook de schimmel.
Schimmels zijn altijd overal aanwezig in de vorm van sporen.
Droge bonen die een nacht in het water gestaan hebben, moeten direct daarna de grond in om te kiemen.
Het zou ook nog kunnen wezen dat de bonen niet kiemkrachtig zijn, ze zijn dus eigenlijk dood.
Dood organisch matriaal gaat ook met vocht schimmelen.
De gezaaide bonen lopen niet uit en gaan schimmelen.
Consumptie bonen zijn vaak te warm gedroogd en niet meer kiemkrachtig, dus dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het papier zuigt het water op. Niet teveel water geven, want dan kan de boon gaan schimmelen

De zaadhuid van de bruine boon is bruin, en deze dient voor bescherming van de zaad. De blaadjes van de kiem zijn wit. De bruine boon heeft met het worteltje aan de moederplant vastgezeten. De functie van het poortje van de boon is het snel op kunnen nemen van water.
In de zaadlobben zit het reserve voedsel voor het kiemplantje.