Waar haal ik de lekkerste vetbolletjes of zaad voor de mooiste kleine vogeltjes in mij tuin ?

Ik heb een voederhuisje staan maar de vetbolletjes die er nu in liggen worden nauwelijks gegeten !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Dat de vogeltjes niet komen eten, komt niet door de vetbollen, maar door het zachte weer.
De lekkerste vetbollen maak je namelijk zelf. Je haalt bij b.v. de Jumbo een pak vet voor weinig geld. Bij een zaadhandel haal je verschillende vogelzaden, waarbij zeker wat negerzaad. Je smelt thuis het vet, niet te heet, en voegt de zaden toe. Meng alles goed en giet wat plastic bekertjes voor de helft vol. Als het gestold is verwijder je de bekertjes en je hebt prima vogelvoer. Je kunt evt. ook nog een draadje door de vetbollen halen om ze op te hangen. Als het koud wordt zul je zien dat er heel veel vogeltjes op af komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik haal ze altijd bij de Action en die vinden ze heerlijk en ze zijn goedkoop. Ook mooi meegenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Pets Place, faunaland en de Action!! heb ik ze gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf maken! Je kan een mix van pitten etc. In een vormpje doen met oud frietvet. Zo raak jij je afval toch een beetje kwijt en heeft de natuur er plezier van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liever geen gebruikt frituurvet nemen - bevat teveel zout en afvalstoffen.
Gewoon nieuw vast frituurvet uit de winkel kan wel.
Aan je vetbolletjes zal het niet liggen, het komt door het extreem zachte weer deze winter.
In de natuur is voldoende nog te vinden voor je kleine vogeltjes, vond zelfs nog twee rupsen in mijn groente tuin.
Ook hebben de vogels minder energie nodig, omdat de koude uitblijft, dus hebben ze ook geen vet nodig.
Laat je bolletjes maar lekker liggen, als het kouder wordt, komt het heus wel goed met je vetbolletjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de dierenwinkel, of op http://www.vivara.nl/main_category/id=1/vogelvoer.html
Ik heb van die voedersilo's hier , gevuld met een mengsel van zaden en pinda's, erg populair.
Voor de merels, Turkse tortels, roodborst en heggenmussen strooi ik (ongekookte) havermout.
(Ik voerde vroeger ook weleens oud brood in stukjes, maar gek genoeg vrat mijn ene kat dat helemaal op, dus dat doe ik maar niet meer, van de havermout blijft ze tenminste af ;p)
Het kan zijn dat de vogels (de plek van) het voederhuisje niet zo prettig vinden, dan zou je eens kunnen proberen de bolletjes op een andere plek te hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
idd kan het aan de plek liggen, +
Tom & Co, Aveve .