Hoe weet mijn buitenlamp, dat het donker buiten is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kabouters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat zal wel

Het beste antwoord

door middel van de sensor die op de lamp aangesloten is. Deze detecteert dat het donkerder wordt. Wanneer er te weinig licht wordt gedetecteerd springt deze aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zit een lichtgevoelige cel in de buitenkant van de lamp die de lamp aan schakelt als er geen licht op valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er ergens aan de buitenkant een lichtgevoelige cel (LDR of fotocel) in zit.En als deze verduisterd word verminderd de weerstand en wordt met behulp van de elektronisch circuit wat op een printje zit de buitenlamp aangeschakeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verminderd moet zijn vermeerderd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een CdS cel(LDR = Light Dependent Resistor)) in die bij donker een zeer hoge weerstand heeft (in het MOhm gebied) maar bij licht slechts een paarhonderd Ohmweerstand heeft
Zelfs zonder elektronica kun je met een relais en een LEDR de lamp aan en uit laten zetten door licht.
Je neemt een relais welke een stroomkring met de lamp sluit als hij GEEN stroom krijgt op de spoel van het relais
Bij een lage weerstand van de LDR krijgt het relais echter wel voldoende stroom door zijn spoel om de stroomkring met de lamp er in te onderbreken.
Je moet er dus voor zorgen dat de LDR niet door de lamp belicht wordt.

In de praktijk sluit men het relais via een print aan op de LDR waarmee men de gevoeligheid en de sluittijd van de
sensor kan instellen, dit gebeurt met doorgaans een opamp en wat triacs oid.
Maar je lamp "weet"dus dat het donker is door een CdS LDR, omdat dit soort detectors gevoelig is voor daglicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een buitenlamp weet niets, want er zit geen geheugen in. Als het donkerder wordt dan gaan een bepaalde sensor werken die daarvoor bij de lamp is ingebouwd. Tevens treedt dan ook een bewegingsmelder in werking, die bij een beweging de lamp inschakelt en na een bepaalde tijd als er geen beweging is, ook weer de lamp uitschakelt.