Welke vogeltjes hoor je in de winter smorgens vroeg fluiten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Antwoorden (7)

Dat kunnen er meerdere zijn.
Bij ons is het vaak het roodborstje.
(geluid: http://www.groei.nl/uploads/media/roodborst_5f1287.mp3 )

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer vogelgeluiden uit tuinen te vinden op:
http://www.groei.nl/in-de-tuin/wathoorik/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons hoor je het gekwetter van Mussen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vaak is de merel het vroegst en vrolijkst zit te fluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
In de winter? Ik waag dat te betwijfelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zitten er genoeg hier, en als ik 's morgensvroeg de deur uit ga met de hond hupsen (leuk woord) ze voor ons uit vaak.
Heel veel mussen en een enkele merel hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koolmeesje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoor hier vaak - op volgorde - :

- de roodborst die scherpe tiktiktikgeluidjes maakt (het driftklikkertje, noem ik 'm)
- alarmroepjes van de merel

(als het eenmaal licht wordt:)

- roodborst (helder liedje)
- winterkoning (liedje met opvallend veel lange trillers er in)
- spreeuw (kan allerlei geluiden imiteren, vogels, maar ook geluiden die hij vaak in de omgeving hoort)
- Turkse tortel (roe-koeoe-koe)
- kool- en pimpelmezen (pimpelmees doet een soort pieptsjurrrrr; koolmees heet ook wel het fietspompvogeltje: tu-tu-tuu, tu-tu-tuu)

Tegen die tijd is alles wel wakker en hoor je ook de mussen kwebbelen, maar dat zou ik geen fluiten noemen.

Hier kun je geluiden beluisteren: http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan alle voorgaande kan ik ook nog de ekster toevoegen.