Wie bepaald de namen van een roos

Onlangs is er een roos naar Corru Konings genoemd. Wie bepaald dat ? En op welke site kan ik de rozen vinden die genoemd zijn naar andere bekende?

Gr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Antwoorden (3)

De kweker die een ras of type roos gekweekt heeft, bepaalt de naam.

Een site met namen van 'vernoemde' rozen weet ik zo niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien de rozenkweker een nieuw soort heeft gekweekt, die nog niet bestaat, kan en mag hij deze roos zelf een naam geven.
Op deze manier zijn er duizenden rozen met een naam.
In mijn eigen tuin, kwam enkele jaren geleden een zaailing van een roos op, meestal wordt dit een wilde roos met weinig sierwaarde.
Maar toen er dit jaar er voor het eerst een bloem aan kwam was ik werkelijk sprakeloos zo mooi was deze roos, hij kwam zalm-roze uit en verkleurde later naar lila-roze.
Ik heb deze roos "Pink Pettycoat"genoemd.
Hij is tot nog toe de enigste ter wereld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staan de namen ook ergens in een database?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja zou best wel kunnen, maar rozen en rozen is een heel verschil, je hebt grootbloemig of theerozen, struikrozen, trosrozen, babyrozen, kruiprozen, klimrozen, botanische rozen, heesterrozen enz.
Geen idee waar je dat zou kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er worden ook rozen naar bekende nederlanders genoemd. Iemand moet dit toch bijhouden, waar denk je dat ik de informatie kan halen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou het niet weten.
Informatie over _hoe_ je een cultivar/ras registreert (en hoe je kunt uitzoeken of ie wel uniek genoeg is), vind je hier: http://www.vkc.nl/nl/registratie/registratie-algemeen/

Omdat er honderden 'soorten' rozen zijn, is het lastig om 'even' uit te zoeken of er andere rozen zijn die naar bekenden zijn genoemd. Dan kun je beter andersom werken: via de site van zo'n persoon zoeken, want als die roos bestaat, wordt die ongetwijfeld wel vermeld op de site.