eigenlijk nagenoeg gelijk hoe jij en ik dit doen in onze achtertuin!

Het professionele composteringsproces, op grote schaal, gebeurt in verschillende stappen :

- voorbewerking (mengen, verkleinen en hopen opzetten)

Na het mengen en malen van de compost wordt het in bergen van 3 tot 10 meter breed en 2 meter hoog opgezet om te composteren

- composteringsproces
Door af en toe te mengen blijft de berg rijk aan zuurstof en vind de feitelijke compostering plaats, bij temperaturen van 50 of meer graden zetten bacterien en kleine dieren het afval om

- narijping
In de derde fase, welke ook rijpingsproces wordt genoemd, wordt de micro-fauna belangrijk voor het composteringsproces. De micro-fauna staat in voor de structurele en de biologische omzetting van het basismateriaal in de compost en speelt een rol bij het mengen van de organische en minerale bestanddelen. Afhankelijk van het proces duurt het narijpen van 3 weken tot 3 maanden.

- affinage of nabewerking (opschonen en zeven in verschillende fijnheden)
Na een maand of 3 is ook het rijpen volbracht en wordt de compost gezeegfd om onbruikbare resten er uit te halen.