mijn man heeft het altijd over postduiven, die bij ons in de tuin zitten. Maar zijn dat geen houtduiven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Antwoorden (7)

volwassen houtduiven zien er hetzelfde uit.
ze zijn een slag groter dan postduiven, en hebben een witte vlek in de nek.
postduiven heb je in verschillende kleurslagen, met meer of minder , of zelfs helemaal geen wit.
de echte postduiven dragen een of meerdere ringen.
dan heb je nog de stadsduiven; de wilde postduiven zeg maar.
Rieneke1
12 jaar geleden
In tuinen zitten meestal houtduiven of Turkse Tortels.

Toegevoegd na 44 minuten:
Als *altijd* in je tuin zitten, zijn het waarschijnlijk geen postduiven. Of een buurman moet toevallig duivenmelker zijn.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal, maar niet altijd! =)
Het is zonder foto of beschrijving niet makkelijk voor ons om te beoordelen wat jullie in de tuin hebben. Wel is het zo dat postduiven in de meeste gevallen een eigenaar hebben. Ze vliegen dan rondom het hok wel rondjes (in een groep), maar zijn dan zelden alleen. Ook in het wild zoeken postduiven elkaar vaak op (denk maar aan de duiven op de dam).

Houtduiven zijn vrijwel altijd wilde dieren en zijn meer solitair. Op het eerste gezicht lijken ze erg op postduiven, maar als je goed oplet zie je wel duidelijke verschillen.

Probeer aan de hand van onderstaande 2 foto's (de eerste is een houtduif, de tweede een postduif) maar eens te kijken of je de vogels in jullie tuin weet te identificeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Via de link nog even wat manieren om een houtduif en een stadsduif (= wilde postduif) te herkennen:

"Houtduif, forse vogel met een witte halsvlek en witte baan op de bovenvleugels.

Stadsduif, lijkt op de postduif met twee donkere vleugelstrepen. Veel kleurvariaties mogelijk."

Ook daar staan weer een paar voorbeeldfoto's die misschien helpen bij het identificeren van 'jullie' duivensoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Goed antwoord!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook, vooral mbv de foto's. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stadsduif is de min of meer tamme variant van de rotsduif, vroeger gehouden als postduif, nu nog gehouden door sommige mensen maar vooral in de steden veelal verwilderd.
Indien ze wegvliegen als je dicht bij komt, heb je grote kans dat het wilde duiven zijn (Turkse Tortel of Houtduiven).

Indien er toch een postduif in je tuin zit, is deze waarschijnlijk oververmoeid na een lange (Wedstrijd)vlucht. Deze zal waarschijnlijk niet of moeilijk weg willen/kunnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vaak hebben postduiven ook een ringetje om een van hun poten zitten zo weet je ook dat het beestje van iemand is. Een houtduif ziet er anders uit. Een postduif is meestal lichtgrijs van kleur en hebben vaak een band om hun nek in de kleur blauw of groen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houtduiven hebben een witte vlek in de nek en een relatief kleine kop. Postduiven zijn geen diersoort, het is en tamme varieteit van de rotsduif.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een postduif is veel kleiner dan een houtduif die zijn echt fors gebouwd.En geen ring de houtduif komt ook regelmatig op de grond zijn eten zoeken iets wat een postduif niet snel zal doen genoeg eten bij de baas.Een houtduif is dus wild en een postduif heeft vaak een baas.