Worden bomen in het algemeen in de herfst eerder kaal in het zuiden van het land of in het noorden van het land?

Dit omdat je op het weerbericht hoort dat het in het zuiden over het algemeen warmer is. Zijn het enkele dagen of is het verschil te minuscuul?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (4)

Als er al verschil in zit is dit niet (alleen?) door de temperatuur. Het heeft te maken met het feit dat de bomen in het najaar steeds minder licht krijgen. Zo is het nu ook veel te warm voor de tijd van het jaar en toch verliezen de bomen gewoon hun bladeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist, de hoeveelheid daglicht ( lengte) bepaalt wanneer het blad er af gaat, over twee weken is vrijwel alles er af.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees antwoord hieronder. Indien dit het juiste antwoord zou zijn zou juist de stelling van de vraagsteller op gaan, de dag is in het noordelijkst puntje van het land menig second korter dan in Vaals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar Vaals ligt weer hoger, dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar volgens de vraag steller zou het door de temperatuur komen. En als de dag in Vaals langer duurt is daar dus meer licht.
Achter mijn tuin staan een Eikenbos, en het rare is dat op dit moment de bomen die vooraan staan het meest geel zijn en de middelste nog helemaal groen.
Ook naast mijn tuin en ervoor staan ze in het volle licht en die zijn ook in herfsttooi.
Dus misschien toch een temperatuur invloed, weet ik niet zeker maar het oogt vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat het hier in het noorden eerder begint dan in het zuiden.Meer wind en heb vrienden in het zuiden wonen als ik daar in het voorjaar heen ga zie je echt dat de natuur daar eerder begint met groeien dan hier.Dus daar warmer en blad hier eerst aan de beurt om eraf te valllen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat in het zuiden van ons land de bomen later hun bladeren verliezen dan in het noorden van het land. Vorige week waren wij nog verder in het zuiden (in Duitsland bij de moezel) en hier werden nog noten geraapt, terwijl die bij ons in het zuiden van Nederland al vier weken niet meer te vinden zijn, en in het noorden al helemaal niet meer(denk ik).