hoe kan je de plastic rand van je vijver verbergen?

we hebben een voorgevormde plastic vijver. die omringd is door een stenen muurtje. je ziet de zwarte plastic rand wel erg. ikzelf vind dat niet mooi, hoe kan je dit het beste bedekken?

hier zie je er een die erg op mijn vijver lijkt: http://www.amazoo.nl/producten/voorgevormde+vijvers/voorgevormde+vijver+1000+i+pe+/4010052367705

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Het beste antwoord

kunststof vijvers zijn erg moeilijk als je de randen weg wil gaan werken.
je kunt de rand schilderen en in de natte verf zand strooien.
Je kan ook grindfolie kopen en dat in korte strookjes over de rand hangen. ( op den duur erg lelijk)
Zit er rondom een 'Biorand" in, dat is rondom een ondiepe rand, net onder water, dan kan je er stenen of turfblokken in plaatsen.
Heb je geen biorand, dan zal dat niet zo maar lukken.
Dan is er nog een oplossing, de mooiste vind ik zelf, sla kleine paaltjes net achter de rand(als dat kan met dat muurtje) hierin schroef je op de kop er van flinke schroeven.
Aan die schroeven maak je fijn kippengaas aan vast, of zwart windbreek gaas of zwart schaduw gaas) ( 40 cm breed) vorm er nu een soort bak van, dat een deel boven en een deel onderwater zit.
Vul nu deze bak met veenmos ( tuincentrum -bloemenwinkel) hierna het gaas aan de bovenkant vast binden.
Als je het goed doet, dan heb je nu een rand van gaas waar mos in zit, door al het mos zie je bijna het gaas niet zitten.
Hoewel het mos zal gaan groeien, raak je ook wel een mos kwijt, dan weer even bijvullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat gaas vind ik een mooie oplossing.
ik heb ook wel eens gezien dat ze grover (sterker) gaas gebruikten dat tot een stukje onder water doorloopt, vervolgens een rand onderin buigen en er dan keitjes in stapelen.
Voor de vissen ook leuk, die kunnen onder de overhang schuilen (voor een reiger bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker dat ken ik ook, maar is nogal lastig te maken, vanwegen het grote gewicht van de keien.
je kunt er ook turfblokken in doen, die weer mooi kunnen begroeien met mossen en varens.

Andere antwoorden (5)

Je kunt daar grind opdoen (in verschillende kleuren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vijverrand is rond, daar rolt grind van af.
Leid de aandacht af van die zwarte rand, en-of laat hem verdwijnen onder mooie begroeiing van verschillende rotsplanten. Die kan je met wellicht een klein beetje hulp aan dat muurtje bevestigen. In de link vind je mooie voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn kleine vorige vijver, heb ik rondom er oude dakpannen tegen aangelegd, een stukje over de rand.
Op de dakpannen heb ik wat zand gedaan en er bodembedekkers en vetplantjes op gedaan.
Prachtig en heel natuurlijk om te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, klinkt heel leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hjmch@, dat was het ook en oude dakpannen kun je altijd wel ergens gratis op de kop tikken.
Mijn eerste poging mislukte, dat was een rand van turfblokken maar die bleven niet liggen.
De dakpannen heb ik nooit meer weggehaald en de plantjes deden het er prima op.
Nu heb ik een grotere tuin met vijver en daarin hoefde niet zo'n kunstvijver maar gewoon wat folie op de bodem.
De glooiende helling heb ik nu bekleed met allerlei bodembedekkers en de wat natte stukken met vijverplanten.
Kan er plantjes neerzetten om de rand weet niet hoe het heet maar groeit overal.Gele bloem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had het net voor een deel weggehaald vandaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lysimachia nummularia.
penningkruid.
groeit zowel op de kant als onder water, op de kant krijg je die gele stervormige bloemetjes.
Decoreer het met leuke rotsen, zo kan je er eventueel zelfs een rotsentuintje van maken met decoratieve plantjes.