Wat is de beste mest voor datura?

Hallo we hebben hier veel datura's.
En onze vraag is wat de beste mest is koeiemest of paardenmest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.5K

Het beste antwoord

Volgens Brugmansiatuin.nl is dit een ideale bemesting:

De brugmansia is een "stiktofvreter". In het voorjaar een stikstofrijke mest geven. Wij geven in het voorjaar twee maal per week een NPK-meststof (N=stikstof, P= fosfaat, K= kalium) 18-18-18+3 (3 is magnesiumtoevoeging, bevordert het bladgroen). Als de knopvorming begint, gaan we over op een fosfaatrijke mest: 13-40-13 om de bloei en de bloemenkleur te bevorderen. Dit gaat door tot eind augustus. Dan ondersteunen we de verhouting van de stelen voordat de snoei plaatsvindt door enkele keren een kaliumrijke meststof 15-5-30+3 te geven.

In het voorjaar heeft een stikstofrijke mest dus de voorkeur. Paardenmest bevat over het algemeen meer stikstof dan koeienmest dus als je beide soorten mest tot je beschikking hebt zou ik paardenmest gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens Compo kun je ze het beste met hun 'Meststof Terras- en Kuipplanten' bemesten.

"Bemest de Datura’s met COMPO Meststof Terras- en Kuipplanten. Bemest voor de eerste keer in het voorjaar, wanneer de plant nieuwe bladeren krijgt. Bemest tijdens de zomer 2 keer per week."

De tuinen van Appeltern meldt:

"Datura's willen in het groeiseizoen graag wekelijks mest, bijvoorbeeld afwisselend verteerde koemest, guano of kuipplantenmest, en vooral veel water. "

De site over Brugmasiana zegt er het volgende over:

"De brugmansia is een "stiktofvreter". In het voorjaar een stikstofrijke mest geven. Wij geven in het voorjaar twee maal per week een NPK-meststof (N=stikstof, P= fosfaat, K= kalium) 18-18-18+3 (3 is magnesiumtoevoeging, bevordert het bladgroen). Als de knopvorming begint, gaan we over op een fosfaatrijke mest: 13-40-13 om de bloei en de bloemenkleur te bevorderen. Dit gaat door tot eind augustus. Dan ondersteunen we de verhouting van de stelen voordat de snoei plaatsvindt door enkele keren een kaliumrijke meststof 15-5-30+3 te geven."