Welke boomsoort in nederland groeit het allersenelst

Ik ga verhuizen naar een huis met een kale tuin en wil in een paar jaar wel wat flinke bomem hebben die schaduw geven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
53.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je buren heb, maar hou daar alvast rekening mee, met grote bomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad, want anders zien we je over een paar jaar bij de Rijdende Rechter.

Antwoorden (9)

en paastak, binnen een paar jaar een flinke boom...

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik bedoel die kronkeltakken van de kronkelwilg. Als je een rechte neemt heb je binnen twee jaar een fikse boom. Dan toppen en de stam kaal maken. Daarna krijgt de stam binnen een maand een volle kruin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk een vraag voor onze Ed.
Als je een snelgroeiende boom wil kan je een winterharde Eucalyptus aanplanten. Groeit meer dan een meter per jaar, blijft groen, wil zeggen behoudt zijn blad in de winter.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke bijkomstigheid, heb je straks ook koala's erbij +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn die ook winterhard?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de koala's?
Een boomsoort die snel groeit en dan bovendien schaduw geeft, is wel te vinden. Hebt u weinig geduld om te wachten tot de boom echt groot is, dan is het raadzaam een goede boomkwekerij te bezoeken en daar direct een zo volwassen mogelijke boom uit te kiezen. Daarvoor zult echter een aanzienlijk bedrag moeten neertellen. Snelgroeiende boomsoorten, die aan de gestelde eisen voldoen, zijn zonder meer:

1. Catalpa bungei en Catalpa speciosa, de trompetboom, die resp. 15 en 12 meter hoog wordt.
2. Ook een snelle groeier is Cercidiphyllum japanica, de hartjesboom, die een hoogte kan bereiken van maar liefst 25-35 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal de populier zijn. Deze werden vroeger geplant voor de klompen industrie omdat ze heel snel groeien en goed hout hebben. Je ziet ze heel veel in Brabant. Omdat ze aangeplant zijn, staan ze keurig in een rij. Ze worden wel heel hoog/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Die groeien snel. Dat antwoord had ik ook in gedachten
Wat dacht je van bamboe? doet gelijk een beetje tropisch aan in je tuin, en groeit snel lekker uit.
Kijk wel goed uit dat je niet de woekersoort kiest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De esdoorn groeit vrij hard volgens mij. Verder weet ik het ook niet. Maar ik zou je wel willen adviseren niet alleen op groeisnelheid te letten maar ook op het benodigde onderhoud en de te verwachten overlast. Kastanjes heb je bv 3x per jaar last van, plakkertjes als de knoppen uitkomen, daarna de bloesem en vervolgens waarschijnlijk ook nog de kastanjes zelf. Mocht het echter een grote tuin zijn waarbij dat niet uitmaakt dan is het natuurlijk niet belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik een Eucalyptus gunnii op stam, deze is in een vrij korte tijd, ( 4 jaar ) van ongeveer 80 cm hoogte nu een meter of 4 hoog, blad blijft mooi zitten in de winter.

Dit is één van de bekendste soorten in onze streken.
Het is een snelgroeiende boom. De jeugdbladeren zijn rond en blauw-zilver van kleur, soms groen. De volwassen bladeren zijn kort langwerpig en meestal blauw of groen van kleur. De schors is veelal bruin of grijs met groen- en rozeachtige plekken.
Heel tolerant aan allerlei weersomstandigheden (zoals staand water of arme grond).
Deze boom produceert een soort cider die van de stam kan worden gewonnen op dezelfde manier als bij Ahornsiroop.
De mooie, ronde jeugdbladeren zijn te gebruiken voor bloemstukken. Lichte geur.
Winterhardheid: -11°C tot -19°C
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zo om me heen kijk in de niet zo best onderhouden tuinen van de huizen om me heen zouik zeggen : de Els.
Dat zijn de eerste bomen die na een paar maanden niet maaien al wortel schieten, en hiernaast bijvoorbeeld zijn ze na nauwelijks drie jaar al een goede zes (!!) meter hoog. Nog niet zo dik natuurlijk, maar da's een kwestie van tijd. Ik wist werkelijk niet dat bomen ZO snel konden groeien. Er 'valt' er hier ook wel eens een in de plantenbak, en als je niet snel bent met het stekje uittrekken, kun je in mum van tijd de zaag pakken - en blijven pakken, want je krijgt ze ook niet echt goed definitief weg.

Toegevoegd na 57 seconden:
Ze hebben overigens wel een mooi bladerdek dat na een goed jaar al een prettige schaduw geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kampioen in groeien is wel de schietwilg.
Neem een wilgenstam, flink dik, en 2 m. lang en plat deze in de losse grond, 60 cm. diep.
In het eerste jaar kan deze stek 2 m groeien.
Dat is na 2 zomers 4 m plus de 1.40m van de stek.
Dan is de stek/boom 5.40m hoog.
Ook de krulwilg kan je zo stekken, deze kan 1.50 per jaar groeien.
Populieren groeien ook erg hard.
Bedenk wel dat je een tuin met deze bomen na 10 jaar kan slopen, omdat je anders in een bos woont met veel schaduw, wel heb je dan veel kachelhout.
Beter is snelgroeiende struiken te planten, dan zit je sneller dicht dan bomen, want die willen alleen maar omhoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal gelijk,