Ik heb een notenboom en er komen grote walnoten aan. De grootste is 54 mm. Wie kan mij er meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Antwoorden (2)

Er bestaan heel veel soorten walnoten.
De bomen van de laatse jaren zijn geënt op een onderstam, zodat ze veel sneller noten geven.
De onderstam is dus de wilde gezaaide walnoot.
Daar kan je dus een ander soort ( ent) op zetten, zodat je niet meer een wilde walnoot hebt, maar een gekweekte soort.
Het zelfde gebeurd b.v met appels en peren, ook die zijn altijd geënt op de wilde, gezaaide soort.
Op jouw boom is dus een soort geënt met grote noten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat dit over de vraag? Of is het spuien van kennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord Ed +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar de notenbomen die ik plant zijn takken van van een ander boom die gewoon in de grond worden gestoken en uitgroeien tot een prachtboom. Dit is puur wikipedia tekst. http://nl.wikipedia.org/wiki/Walnoot_%28vrucht%29#Vermeerdering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn, wat een vreemde opmerking van je?
Waar gaat het jou nu over?
maar bedankt voor je onzinnige minduimpje hoor.
En oh ja, het is mijn eigen tekst hoor, mijn eigen antwoord, mijn eigen uitleg, krijg ik daarom een minnetje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het stekken van een notenboom, krijg je exact de zelfde soorten noten, daarom wordt er geënt op een zaailing, om andere soorten te krijgen ( grotere).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste wie zegt dat ik de min heb gegeven, een mooie beschuldiging die meer op smaad lijkt, graag had ik van jou het bewijs dat ik dat gedaan heb. Ten tweede: Waar kan je een notenboom van 54mm. hoogte vinden? De vraag gaat duidelijk over de noten en niet over de boom, hooguit over het ras. Als laatste: Je hoeft een notenboom niet te enten. Voor particulier gebruik beveel ik zelfs stekken aan, gegarandeerd succes en een stevige boom, en ook dan krijg je de soort die je wilt hebben. Het enten is alleen noodzakelijk als men snel een producerende boom wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn begrijp nog steeds je opmerkingen niet.
heb je de vraag wel goed gelezen?
je hebt het nu over een notenboom van 54 mm hoog!
De vraag gaat over een walnoot van 54 mm groot. Stekken/ enten van walnoten is belangrijk om de juiste soort te vermenigvuldigen op een sterke zaailing, dus een krachtige onderstam.
Men neemt hier vaak de vruchttakken voor, die boven in de boom zitten, deze vruchttakken, groeien nog maar matig en kunnen geënt op een zaailing, na drie jaar al noten geven, na stekken of zaaien kan dit wel 15 jaar of meer duren.
Ook dit is geen wikipedia antwoord, maar eigen kennis, net als al de andere 5504 antwoorden die ik op G.V. al gegeven heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi JollyJohnny, ja je vraag was wat onduidelijk, maar zoals je reactie nu is, heb je dus een zaailing van de walnoot.
Omdat de meeste walnoten wel geënt zijn en dus 'soorten ' zijn, zijn deze walnoten altijd kruisingen, dus nooit soortecht.
Uit de zaailingen van de noten, kunnen allerlei nieuwe typen ontstaan, soms zit daar een bruikbare of zelfs betere soort tussen.
Je hebt dus een zaailing die geen naam heeft.
Je kan nu zelf deze nieuwe walnoot een naam geven b.v. Jolly's Glory ,en als je meer van dit soort noten wil hebben, die precies het zelfde zijn, dan moet je dus enten op een wilde onderstam.
Deze noten zijn na droging lang te bewaren en heerlijk om op te peuzelen.

Om ze snel te drogen kan je ze verwarmen met een verfbrander, noten wel regelmatig draaien en niet laten verkleuren, dit moet over een aantal dagen verspreid gebeuren.

Het drogen in de huiskamer is ook mogelijk als de luchtvochtigheid in de kamer laag is.

Als de noot gedroogd is kan hij gebruikt worden in allerlei gerechten zoals notentaart.

Het eten van noten heeft een positief effect op het cholesterol.

Om welke soort het gaat is moeilijk te zeggen, daar het om ëën boom gaat met behoorlijk grote noten vermoed ik dat het om een NR.16 gaat, een Amerikaanse soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ging de vraag dan over het eten en drogen van walnoten?Over het behandelen met een verfbrander?
Over het gebruik er van in gerechten?
Over chorestorol?
ja, best mogelijk, maar ik zie het niet staan.
Oh ja en het minduimpje is niet van mij, ik geef NOOIT minduimpjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat duidelijk over de noten. "De grootste is 54 mm. Wie kan mij er meer over vertellen?" Een notenboom van 54mm heb ik nog nooit gezien, jij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pffffffffff.