Kan je een naaldboom stekken? En hoe?

Het is een zuiderse boom, in Spanje noemt men die pinos.

Heb kleigrond, turf en potaarde ter beschikking.

Eventueel zelf planten mag je ook zetten..

Mvg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
19.1K

Antwoorden (2)

Pinos klinkt als Pinus, den - maar welke.
Ik vond dit, dat geeft je in elk geval een basis:

"Met uitzondering van weinig soorten, laten zich alle conifeer-achtigen door stekken vermeerderen. Bij sommige duurt het bewortelen tot wel 2 jaar (Cedrus, Taxodium(moerascypres). Alle andere soorten bewortelen vrij gemakkelijk. Bijzonder goede resultaten geven de Thuja, Chamaecyparis en de juniperus.
Over het tijdstip van stekken lopen de meningen sterk uiteen. Juli tot augustus, maar vermeerdering tijdens de wintermaanden oktober t/m januari geven ook goede resultaten.
Stekken van conifeer-achtigen dienen altijd aan de basis verhout te zijn. Is dit niet het geval, dan treed zeer snel schimmelvorming op.
Over het algemeen worden scheuten gebruikt die hetzelfde jaar gegroeid zijn. Ook de lengte van de stek verschilt sterk. Dwergconiferen zijn vaak niet langer dan 2 tot 4 cm terwijl stekken van de chamaecyparis en juniperus wel 15 tot 20 cm lang kunnen zijn.
Stekken worden altijd van de moederplant gescheurd. Hierbij moet altijd een deel van het oude hout aanwezig zijn. Doordat de stek naar beneden gescheurd word, blijft er een hieltje achter. Deze word met een scherp mes ingekort, hierdoor kan hij makkelijker geplant worden.
Aan de basis van de stek worden de naalden verwijderd, zodat de stek een beter contact heeft met de stekgrond. Bij soorten die moeilijk wortelen, kan de basis ingesneden worden. Ook hormoonpreparaten willen wel eens voor een beter resultaat zorgen."
http://home.introweb.nl/m/menkehor/techniek.htm

Probeer te grond te benaderen waar de oorspronkelijke boom ook staat - is die droog? Dan mix je veel zand door je mengsel, met wat turf (om de boel wat zuurder te maken) en zoveel aarde/klei als er daar ook voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met naaldbomen de dennen bedoelt en het woord pinos lijkt op Pinus, dan zal dat niet lukken.
Pinussen worden voornamelijk gezaaid.
of geënt op een wilde onderstam.
Een Pinus zaaien doe je al voor de winter en kan wel een jaar duren voordat het zaad opkomt.
Na een jaar is de jonge Pinus nog maar 5 tot 10 cm. hoog.