Hoe stek je amandelbomen?

Stekken hangen aan mooie , met vruchten , amanderboomen.

Grond ; Kleigrond met misschien gemixt potgrond en eventueel ter beschikking turf.

Woon in Spanje, dus altijd volle zon

Regenwater is ter beschikking , als eventueel voordeel.
Tevens kraantjeswater ook.

Mvg,

Robin (14 jaar, en gepassioneerd door planten, voorkeuze tropische palmen, fruitbomen, ...)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.2K

Antwoorden (3)

Een Amandelboom is heel moeilijk te stekken.
Dat komt omdat ze bijna altijd geënt zijn op een onderstam.
En enten is echt iets voor specialisten.
Wat je kunt proberen is afleggen van een tak.
Dat gaat zo, buig een tak naar de grond en waar hij de grond raakt, breek je hem een klein stukje.
Maak een gat in de grond en stop daar het geknakte stukje in, wel aan de boom laten zitten hoor.
Gooi er zand overheen en als het takje terug wil schieten dan verzwaar je dat door er b.v. een steen op te leggen.
Nu goed nat houden en met een beetje geluk gaat hij wortelen.
Kijk met een maand of 3 maar eens en als er wortels aanzitten dan heb je een mooie nieuwe stek die je helemaal van de tak af kunt snijden.
Doe bij de nieuwe stek wat mest als je hem op de goede plek gaat planten.
Veel plezier met het uitproberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij fruitbomen zoals steenfruit (kers, perzik, nectarine, pruim, amandel, abrikoos) wordt vooral enten toegepast. Planten die moeilijk wortelen bij het stekken kunnen meestal wel geënt worden.

Het enten bestaat erin een stuk twijg, een oog (knop) of welk ander onderdeel ook van een plant (griffel of ent geheten) op een andere plant (onderstam geheten) over te brengen, zodanig dat beiden met elkaar verenigen of vergroeien en een gemeenschappelijk leven kunnen beginnen. Tussen de ent en de onderstam moet er een zekere verwantschap bestaan.

Amandel:
Mogelijke onderstammen: amandel wildeling, wilde pruim, wilde abrikoos
Entmethode: gewone spleetent
Tijdstip van enten: maart
Oculatie: augustus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel amandelen als ook perzikken laten zich uitstekend zaaien en zijn snelle groeiers.
Wel zullen de zaailingen, vaak niet helemaal het zelfde zijn dan de soort die je zaait.
Stekken zal niet lukken.