Kun je een kastanjeboom verplaatsen ?

Ik wil dat het een mooie grote boom wordt, maar hij staat nu te dicht bij het schuurtje van de buren. Als ie groter wordt drukt ie dat schuurtje misschien weg.
Hij is nu ongeveer 2 meter en nog vrij dun. Zou ie het blijven doen als ik hem uitgraaf en een meter verplaats ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het kan zou ik m iets meer dan een meter verplaatsen, kastanjes kunne vrij breed worden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, meer dan een meter gaat eigenlijk niet want anders staat ie weer te dicht op mijn eigen schuurtje. Heb maar een klein stadstuintje.

Het beste antwoord

Ja dat kan. Verplanten moet je altijd in het najaar doen, rond oktober november, zodra de boom z'n blad heeft verloren. Dit om te voorkomen dat hij meteen weer heel veel moet gaan verdampen.
De eerste 2 jaar is het belangrijk dat je de boom water geeft zodra het buiten wat droger wordt, omdat het even duurt voor hij terug een uitgebreid wortelstelsel heeft. (door kleine wortels die je misschien hebt doorgekapt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dan wacht ik nog even tot de blaadjes eraf zijn.
Weet je misschien ook hoe de wortels groeien ? Gaan die heel breed, of gaan ze juist heel erg de diepte in ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er vanuit gaan dat het wortelstelsel van een boom ongeveer zo breed is als de kruin van een boom.
Het merendeel van de boomwortels bevindt zich in de bovenste 50- 100 cm van de grond. Deze wortels groeien vooral horizontaal. Sommige wortels gaan wel dieper de grond in, dit zijn verankeringswortels. Zij zijn steviger en groeien meer de diepte in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, ik ga het proberen. Hoop alleen dat de wortels niet te veel vergroeit zijn met de wilg die er naast stond.

Andere antwoorden (1)

Dat kan zonder problemen, een vriend van mij heeft zijn boom zo al diverse malen verplaatst. Wel het gat vullen met de aarde van het eerste gat zodat de schimmels meeverhuizen.