Waarom blijven de peren zo hard?

De peren aan de boom in mijn tuin blijven zo hard, terwijl ze wel al mooi groot zijn. Kan ik ze al plukken? Worden ze nog zachter? Of zou het een speciaal soort zijn dat hard blijft en misschien voor een speciale bereiding geschikt is, stoofperen bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.8K

Antwoorden (2)

Als het flinke peren zijn zullen het wel Conference of Doyenne zijn. Als je die nu plukt worden ze vanzelf zacht (en als je te lang wacht melig). Stoofpeertjes zijn meestal klein en worden uit zichzelf nooit zacht. Ze zijn alleen geschikt om te stoven. Pluk een peer en zet het mes erin. Je proeft vanzelf of ze al lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze zijn nog niet lekker. Maar tot wanneer kunnen peren dan aan de boom blijven? Ik zou denken dat ze geoogst zouden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, sorry, niet goed gelezen. Je schrijft dat ik ze al kan plukken en dat ze dan wellicht vanzelf zacht worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben een boom met Conference en die heb ik al geplukt. Ik denk dat als je ze te lang laat hangen, ze gaan rotten aan de boom.
Veel zachter zullen ze niet worden. Veel fruit wat nu nog aan de boom hangt, rijpt niet meer. Oorzaak, een te droog voorjaar, een te natte zomer en veel te weinig zon.
Bij onze buren hebben ze een fruitboomgaard en meer dan de helft is al verrot en veel fruit is nog knijterhard.
Zo jammer want de bomen hangen helemaal vol.