Hoe voorkom ik dat oorwurmen tussen mijn drogende was kruipen en mijn basilicum kaal vreten?

Op mijn balkon heb ik enkele bakken met tuinkruiden hangen. Nu blijkt dat er oorwurmen op mijn basilicumplant zitten en die behoorlijk aan het kaalvreten zijn. En wat ik bijna nog vervelender vind: ze kruipen tussen mijn was die te drogen hangt. Bij het was afhalen van de lijn en bij het strijken komen ze dan tussen de was vandaan.
Wat zou ik hieraan kunnen doen?
Ik las op het internet over bloempotten op zijn kop, maar ik neem aan dat ik met mijn plantenbakken een veel fijnere plek bied voor die beestjes dan een bloempot met vochtig stro?
Zijn er nog meer dingen die werken?

Toegevoegd na 7 minuten:
Chemische middelen zijn wat mij betreft geen optie overigens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Er is een heel gemakkelijke manier om oorwurmen te vangen. Plaats in de bak en stokken [bamboe] met een omgekeerde pot met houtwol of droge stro. De oorwurmen gaan op zoek naar een verblijfplaats en vinden die in de houtwol/stro. Daarna moet men ze nog even vangenen in potje met water met wat plantaardigeolie verzamelen. Als ze gevangen zijn kan men ze weg gooien in de GFT container.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Oorwurmen zijn totaal ongevaarlijk en eten luizen e.d. Als u het wasgoed van de lijn haalt is uitkloppen voldoende om er van af te komen. Verder zou ik ze met rust laten.
U kunt natuurlijk de omgekeerde pot methode toepassen (zoals boven omschreven) maar dan bent u er nog niet van af.