Bespaard mijn vijverpomp meer energie als ik hem op een andere plek zet?

Ik heb een nieuwe pomp voor mijn vijver gekocht en ik twijfel nu waar ik hem neer ga zetten. Ik zat namelijk te denken dat als ik de pomp hoger neerzet, of de slang langer maak, dat de pomp dan misschien meer energie nodig heeft om het naar die bak te pompen? Klopt dat, of maakt het gewoon niet uit hoe hoog of hoe ver ik die pomp neer zet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Het maakt niet uit waar je de pomp neer zet of hoe groot de slangen zijn, het energie verbruik zal altijd hetzelfde blijven.
Het enige wat kan gebeuren met langere slangen is dat de wateruitlaat minder sterk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat dit nauwelijks verschil zal maken, zet hem neer waar je mooi vindt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige dat in dit opzicht telt, is het hoogteverschil tussen de inlaat- en uitvoeropening. De plaats van de pomp zelf doet niet ter zake.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen de waterspiegel en de uitvoeropening.
escape
12 jaar geleden
Hee, dat is een een goede. Maar zou dat echt zo zijn?
Stel een imaginaire vijver van 10 meter diep. Zou het echt niets uitmaken als je de uitvoerslang aan de oppervlakte of op 10 meter diepte zou laten uitkomen?
Het zal in energiegebruik niet uitmaken, wel zal er minder water per uur door het filter gaan omdat de grotere opvoerhoogte of de weerstand van langere slangen de pomp minder efficiënt laat werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slangen zo kort mogelijk, langer is meer weerstand is meer verbruik. Pomp hoogte als het lukt gelijk aan water hoogte, dan hoeft de pomp het alleen rond te pompen, dat kost het miste energie. Voor later op tijd filters schoonmaken, dicht filter is meer weerstand is meer energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, dat scheelt je totaal geen energie.
Wel heeft de 'opvoerhoogte' en de lengte van de slang invloed op de hoeveelheid water dat er uit komt.
Hoe meer tegendruk, hoe minder water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorgaande opmerkingen over de plaats van de pomp kloppen aardig, maar er zijn wat kanttekeningen bij te zetten.

De pomp levert een verschildruk tussen de inlaat en uitlaat en die is gerelateerd aan de flow daardoor. Het hydraulisch vermogen van de pomp is deze verschildruk keer de flow. Hoe meer deze richting het elektrisch vermogen (spannings verschil keer stroom) gaat hoe hoger de efficiëntie van de pomp. Vaak zijn er pompkarakteristieken die een optimaal werkpunt beschrijven. Met de plaats van de pomp is hier wat invloed op uit te oefenen.

Ook is de absolute druk van belang, omdat er een grens bij vacuüm ligt. Zo kan bv de inlaat druk niet lager zijn dan 0 bar en moet de pomp daarom niet op 10m of meer hoogte worden gezet , dan wordt de flow 0 en dus het hydraulisch vermogen. De pomp verbruikt dan alleen elektrisch vermogen. In praktijk lekt de pomp ook intern en is de toegestane ingangsdruk duidelijk een stuk boven 0 bar, wat de hoogte verder beperkt.

Nu is het bij een pomp net als een stofzuiger: sluit je de inlaat of uitlaat af, dan wordt het hydraulisch (of pneumatisch) vermogen nul en heeft de pomp (of de motor) minder belasting waardoor het toerental stijgt. Alleen werkt hij dan niet meer ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pomp in principe laag om cavitatie te voorkomen. De luchtdruk en waterdruk moeten het water naar de pomp brengen, dus bij 10 meter boven het wateroppervlak kan de pomp al helemaal niet meer werken en wordt het ook lastig de leidingen en pomp te vullen. Bij hoge posities kan ook cavitatie optreden bij de pompbladen, wat slecht is voor de pomp en de wateropbrengst. Bij het pompen van water is de slanglengte vrij belangrijk (niet erg belangrijk bij lucht.), dus in principe alle leidingen zo kort mogelijk, want voor elke extra meter slang zal de wateropbrengst afnemen.