Ik heb zweefalg in mijn vijver. Nu heb ik meer fonteinkruid erin gedaan. Lost dit het probleem op?

Toegevoegd na 1 uur:
De waardes van het water zijn goed, de vijver is 6 bij 2 en .80 diep. Ik heb vijf goudwindes en een zonnebaars.

Toegevoegd na 3 uur:
Mijn water is groen en troebel, kan de bodem niet zien. Ik weet ook zeker dat er geen draadalg in zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3K

Antwoorden (3)

Fonteinkruid is een zuurstofplant en 1 van de dingen die je kan doen tegen zweefalg is meer zuurstof in je water brengen. Voor een uitgebreide uitleg zie onderstaande link:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het toepassen van glanzend fonteinkruid, lost je probleem totaal niet op, dit advies heb je uit een bekend vijverboek.
Zweefalgen zijn kleine eencellig groene bolletjes die in het water zweven en het water groen en ondoorzichtig maken.
Het betekent altijd dat er meer voedsel in het water zit, dan de planten op kunnen nemen.
Door meer planten ( zuurstofplanten) in je vijver te zetten vergroot je inderdaad de vraag naar voedsel, dus zou je zeggen, dan moet het wel goed komen.
Maar fonteinkruid groeit nu niet meer en neemt dus ook geen voedsel meer op, komt bij, dat het een vrij moeilijke soort is die niet makkelijk groeit.
Volkomen tenonrechte wordt hij al jaren geadviseerd om zweefalgen te bestrijden.
Maar zweefalgen komen door te veel vissenpoep in het water,, dus zijn er te veel vissen in je vijver van de verkeerde soort, of je filter is te klein, of je hebt helemaal geen filter en hoop je dat op te lossen met wat fonteinkruid.
Hoe is de PH van het water?
Hoe is de GH van het water?
Welk soort vissen heb je en hoe veel?
En heb je wel zweefalgen, zijn het niet de algen die je er uit kan scheppen?

Toegevoegd na 1 uur:
Bij alleen maar goudwinden en een zonnebaars ( boek van Ada Hofman? ) kan je geen zweefalgen hebben.
heb je wel groen troebel water?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had dit voorjaar (inderdaad ook op advies van boeken en internet) speciaal om fonteinkruid gevraagd bij de Intratuin. Nieuwe vijver na verhuizing. Geen vissen, wel pomp (beekloop), geen filter.
In het begin ging het alleen maar dood, verslijmde. Alle zuurstofplanten trouwens. De lelies en pontederia en irissen deden het wel goed. Steviger blad kan wat meer hebben denk ik.
Nu in september zit de groei er ineens in. Hoop dat ie het na de winter nog doet, want ieder jaar nieuw kopen is me te duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is droevig gesteld met de kwaliteit van veel zuurstofplanten op een tuincentrum, veel soorten worden in de kas gekweekt, komen die dan buiten in het koude vijverwater dan verslijmen ze, ook verkopen ze vaak soorten die niet geschikt zijn voor nieuwe vijvers, zoals waterviolier, waterranonkel, cabomba, sterrekroos.
De allerbeste soorten om mee te beginnen zijn gedoornd hoornblad, gewoon waterpest, puntkroos en krabbescheer., deze gooi je er los in en wel ruim voldoende. Dan vergeten de meeste mensen na veel regen hun water te laten testen op de hardheid ( G.H.) is die te laag, dan wordt het steeds slechter voor zuurstofplanten en steeds gunstiger voor algen.
Planten die boven water groeien zijn veel minder afhankelijk van de watersamenstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gasparis25, in een nieuwe vijver begin je met ruim voldoende echte zuurstofplanten, 5 porties per m3.
Een laagje vijversubstraat op de bodem, een hardheid van tenminste 8 en voorlopig nog even geen vissen.
Als alles goed groeit, kunnen de vissen er in, een zonnebaars heeft geen enkele zijn om allerlei larfjes op te laten eten, omdat goudwinden precies het zelfde eten/ doen.
heb je groen water, dan heb je veel fosfaten en nitraten in je water, daar leven de zweefalgen van.
Nu de vraag, waar komen die dan vandaan, niet van deze soort vissen, heb je misschien klei op de bodem, of andere grond?
Vul je de vijver soms met regenwater?
kan er mest uit je tuin/ gazon in je vijver spoelen?
Zitten er wel een eenden in?
hangt er een boom over heen waar veel vogels in zitten.
Staat de vijver voldoende in de zon
Kunnen er honden en/ of katten in je vijver plassen.
heb je voldoende zuurstofplanten.
Aan het aantal vissen kan het niet liggen niet teveel wat veel voorkomt met zweefalg.De bodem is denk ik smerig met bladafval ed.Denk dat je een stofzuiger voor je vijver moet regelen en als je nieuwe zuurstofplanten erin zet zet ze dan eerst niet te diep als ze wat groeien lager zetten.Heb zelf naast de genoemde zuurstofplanten (want die heb je echt wel nodig in een vijver) naaldkruid erin is eigenlijk een vetplantje die ook in de winter groeit en dus zuurstof levert.Woekert wel dus moet ze in de gaten houden maar zelfs koi laten ze met rust.