Stel je hebt 2 even grote bomen2 bomen.De ene is een naaldboom en de andere een loofboom. Welke boom geeft dan de meeste zuurstof?

Want hebben ze beide niet dezelfde groen-oppervlakte?

Weet jij het antwoord?

/2500

Naaldbomen hebben een lager fotosynthese nivo dan loofbomen. Er wordt dus door loofbomen meer O2 geproduceerd per tijdseenheid dan door naaldbomen. Echter: Hou in de gaten waar de bomen staan: In hogere bergregios kunnen loofbomen niet groeien, en naaldbomen kunnen -over het algemeen- met minder voedingsstoffen vooruit. Na het afsterven van de bomen wordt alle CO2 weer afgegeven door het wegrotten van de bomen. Daarom zal er 50 jaar na het afsterven van de boom meestal een netto 0-effect van de boom zijn. Alleen als je voorkomt dat de boom weer wegrot (Droog opslaan / vervenen) heb je een effect opd e totale CO2 balans van een ecosysteem.

Ik kan hier nu wel een heel ingewikkeld verhaal op gaan hangen maar als je het over de " longen " der aarde hebt ( regenwouden ) dat betreft dit alleen maar loofbomen. Misschien wel een beetje simpel maar ik hou ervan om logisch na te denken. Ik zou het ook zomaar mis kunnen hebben. Dan bied ik direct mijn excuses aan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100