Hoe kun je het beste geraniums stekken? En gaat dat überhaupt wel goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Het beste antwoord

Zoek aan de plant een zijscheut van vingerlengte.
Buig/ breek hem van de hoofdstengel af, dan zie je aan het eind waar het is afgebroken een klein stukje stengel zitten, snij dir kleine stukje/ velletje er af.
Haal nu de onderste blaadjes er af en laat de bovenste twee blaadjes zitten.
Vul een potje met potgrond/ stekgrond, maak met je vinger een gaatje in de grond en stop daar het stekje tot de helft in de grond, hierna de grond aandrukken en water geven.
Zoek een plaatsje buiten uit de zon.
Na enkele weken zal het stekje gaan groeien.
Dit is de beste manier.
Je kunt ook met een scherp mesje topstekken maken van de wat langere scheuten, gaat vaak iets minder goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit het met geraniums die nu nog in volle bloei staan en je wilt dat ze de winter overleven.
Moet je deze ook stekken of is hier een andere oplossing voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek tussen deze planten of er zijscheuten in zitten die je kan stekken, maar je kunt ook de hele plant overwinteren.
Mits je over een vorstvrije niet verwarmde ruimte beschikt.
Die ook nog eens licht is, zo niet, laat dan alles lekker uitbloeien totaan de eerste vorst en koop volgend jaar weer nieuwe.
Het probleem met geraniums ( Pelagonium) is het vroege voorjaar, dan willen ze al gaan uitlopen terwijl ze nog lang niet naar buiten kunnen.
Heb je zelf een kasje, dan is het geen enkel probleem, zoniet, koop volgend jaar gewoon nieuwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pelagonium______________ pelargonium
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal eens op zoek gaan,de hele plant binnen halen is vorig jaar mislukt want ze gingen dood.
Wanneer kan ik het beste gaan stekken? Alvast bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet ze zo koel mogelijk, wel in het licht en geef heel weinig water en geen mest.
Na eind febr. gaan ze langzaam weer uitlopen, zo licht mogelijk zetten, anders gaan ze heel erg rekken.
In Maart wat mest gaan geven en wat meer water.
Zo snel mogelijk naar buiten als het niet vriest.
ook dan vrij droog houden, dat remt de groei af en ze kunnen beter tegen de koude nachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zag iets over het hoofd, stekken is nu een prima tijd voor!

Andere antwoorden (2)

ik neem aan dat je pelargoniums bedoelt?
tuingeraniums kan je beter scheuren.
het stekken van pelargoniums is supersimpel, ik doe het ieder jaar.
je snijdt een niet bloeiende stengel af, haalt de onderste bladeren er af, en zet hem op een warme lichte plek in het water.
het duurt niet lang voor zich worteltjes gaan ontwikkelen en je hem in de aarde kan zetten.
eerste tijd dan wel vochtig houden.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zet ze meteen in de aarde, gaat perfect!
Rieneke1
12 jaar geleden
susie, kan ook, er zijn meer wegen die naar rome leiden :)
Met garaniums die in de tuin staan kan je haast niets verkeerd doen.Gewoon stukken eruit en kan gewoon ergens anders in de tuin van jezelf of andere liefhebbers.