Hoe kom ik aan een egeltje?

In onze achtertuinen zitten erg veel slakken en egels houden daarvan. Heb ik altijd geleerd.
Er is ruim voldoende natuur in de achtertuinen hier. De egel(s) zou(den) hier een goed leven hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Het beste antwoord

Bij egel opvangcentra zoeken ze vaak mensen die een egel willen in hun tuin. Alleen de tuin moet wel goed afgesloten zijn.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
huh? de egel dreigt op de rode lijst te geraken.
opgesloten planten ze zich niet voort.
de egelopvang hier zet ze alleen vrij uit.
ronron1212
12 jaar geleden
De meeste egeltje uit het opvangcentrum zijn vaak hersteld van ernstige verwondingen door bijvoorbeeld auto's een van de vele redenen waarom egeltjes in gesloten tuin worden vrijgelaten om verder te herstellen http://www.egelbescherming.nl/WatDoenWe.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is alleen voor specifieke mensen - je zou je ervoor op kunnen geven, maar je tuin moet dan wel aan veel eisen voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me ook want anders is de egel nog slechter af zo opgesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is in mijn geval het beste antwoord. Ik dacht dat je in een privetuin nooit egeltjes kon adopteren.
bedankt

Andere antwoorden (3)

Wij hadden er voor kort ook geen maar we hebben nu tussen onze struiken houttakken ( snoeihout ) neergelegd als een soort bergje en inmiddels zien we er steeds meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat jullie tuin een fijne plek wordt voor egels, dan heb je de meeste kans. Wel moeten ze al in de omgeving zitten, als je ergens woont waar in de verste verte geen egel te bekennen is, zal er niet snel een egel speciaal in jullie tuin komen.
Tips:
Eten is er al (hoewel ze meer eten dan alleen slakken), zorg ook voor beschutting: een takkenhoop, of schaf een egelhuis aan (zie hier: https://www.vivara.nl/sub_category/id=94/egels.html ).
Ruim de tuin voor de winter niet (helemaal) op, zorg in elk geval dat er plekken zijn waar de egel zich ongestoord kan verstoppen voor de winterslaap, liefst een beschutte takkenhoop of een hoop droog blad.
Zorg ook dat een egel jullie tuin in en uit kan (als je schuttingen hebt, zou je ergens een klein stukje kunnen uitzagen, als een kattenluikje).
Zorg voor drinkwater, en als je een vijver hebt, zorg dan voor hellende oevers of een loopplankje zodat een egel die erin terecht komt er zeker weer uit kan klauteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat zo is komen ze vanzelf in je tuin.En zijn nachtdieren dus wie weet zitten ze eral.Ga een als het donker begint te worden in de tuin zitten goede kans dat je mooie dingen ziet.Zoals de vleermuis vlinders en de egel.