Wat gebeurd er met die (te hoge) boom als ik verhuis?

Ik woon een aantal jaren in dit huurhuis. Toen ik erin kwam wonen was deze boom al te hoog volgens het huurreglement. Dat wist ik toen niet precies en zelf vind ik het ook een mooie boom. Een tijdje terug ben ik erachter gekomen dat het volledig mijn verantwoording is als huurder om die boom te snoeien/kappen als de buren er problemen mee hebben, ookal was hij al veel te hoog toen ik hier kwam wonen. Dan had ik dat toen direct aan moeten geven en hem niet zo accepteren, zegt de woningbouwvereniging.
Maar ik had en heb er geen problemen mee, maar als de buren er last van hebben moet er natuurlijk wel wat gebeuren. Met de buren heb ik alles opgelost, ik snoei wat bij waar zij last van hebben en er zijn geen problemen meer.
Maar nou vraag ik me af of de woningbouwvereniging me kan verplichten deze boom binnen de maten te krijgen wanneer ik ga verhuizen. Daar zal echt een hoogwerker aan te pas moeten komen en dat gaat heel wat kosten...!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (6)

kappen en jij draait voor de kosten op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het me niet voorstellen dat je hem moet snoeien. Als hij zo al was toen je er kwam wonen, lijkt me dat niet. Mijn vader ging uit zijn huurwoning en moest alles weer terug in de oude staat brengen. De muur waar het hier om gaat, moest schoon worden opgeleverd. Nadat wij met foto's konden bewijzen dat dit al zo was toen hij er in kwam wonen, hoefde het ineens niet meer. Het was natuurlijk te proberen voor de woningbouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat jij daar verantwoordelijk voor bent. En zeker niet als die boom al te groot was voordat jij er kwam wonen. Bovendien is er volgens mij een regel dat kleine huishoudelijke reparaties voor rekening van de huurder zijn, en grote voor de verhuurder. Dit lijkt mij toch wel n gevalletje van wat groter onderhoud. Weliswaar niet van huishoudelijke aard, maar toch. Ik denk dat de woningbouwvereniging geen poot om op te staan heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou toch te gek zijn als de verhuurder bij het beëindigen van een eerder huurcontract niets over de boom heeft gezegd en nu ineens wel. Ik begrijp bovenstaande reactie eigenlijk helemaal niet. Hij heeft noch met het antwoord, noch met de vraag te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou idd zeker geen slapende honden wakker maken en gewoon te zijner tijd de huur opzeggen zonder er een woord vuil aan te maken. Veel succes in elk geval!
Ik had ooit ook begrepen dat je alles in originele staat moet achterlaten.

Als ze het ver doorvoeren, werd ons ooit verteld moet je de tuin helemaal leeg opleveren. Volgens mij kunnen ze dat nooit hard maken.

Ik denk dat je eigenlijk blij moet zijn dat die boom al zo groot is. Daardoor is het duidelijk dat JIJ hem nooit neer hebt gezet.

Van aanpassingen IN huis die de verhuurder accepteert (en als zodanig aan de nieuwe huurder aanbiedt, bijv een bad ipv een douche) geldt ook dat ze daarna bij het huis horen. Dus voor de nieuwe bewoner is het dan een huis met een bad (in mijn voorbeeld).

Daar moet jij het ook op gooien. Jij hebt dus een huis MET boom gehuurd. Normaal onderhoud is voor jou maar extremen zaken horen bij de verhuurder (jij hoeft ook de rotte kozijnen niet op jouw kosten te vervangen).

En bomen groeien nou eenmaal. Dat weet de verhuurder ook dus HIJ er er eigenlijk iets aan moeten doen VOORDAT jij het huis kreeg.

Je zou nog eens kunnen kijken of iemand je kan adviseren bijv bij vereniging eigen huis of de consumentenbond.

Maar ik zou me dit niet in de maag laten splitsen

Toegevoegd na 19 uur:
kijk voor de grap eens in de link, soortgelijk probleem volgens mij, met HEEL veel reacties over wat te doen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me logisch ja, als de boom erg groot is kun je makkelijk aantonen dat ie ook al groot was toen je er kwam wonen, dat dat kennelijk geaccepteerd was door de wbv.
amigo
12 jaar geleden
daspasfijn ik hoop dat je er uit komt want zo iets is vreselijk als het boven je hoofd hangt. Ik betrok ooit een huurhuis waar de vorige bewoner iets "raars" had gedaan met de vensterbanken (rare tegels). Ik dacht toen, ach niet mooi maar ok. Veel later begreep ik dat IK voor de vervanging zou opdraaien omdat ik ze gelijk had moeten weigeren. is gelukkig nooit zover gekomen maar was geen fijn idee
Ja helaas. Daar draai je dus wel voor op. Wanneer de nieuwe bewoners de woning wel, maar de boom niet accepteren moet de boom worden gekapt. Op uw kosten. Je kan proberen hier met de woningbouwvereniging over te onderhandelen. Want zij zijn verantwoordelijk voor het huurgenot van de (nieuwe) bewoner en de buren. Wanneer de boom problematisch wordt moet hij weg. De woningbouw zit niet te wachten op een onverhuurbare woning omdat er een boom in de tuin staat.

Maar ze kunnen vervelend gaan doen en de boom op uw kosten verwijderen wanneer u de woning al heeft verlaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt daarvoor inderdaad aansprakelijk worden gehouden.

Wat je doen kunt is nu alvast materiaal verzamelen waarmee je kunt aantonen dat de boom al te hoog was toen jij kwam.
Dus foto's van toen je net in die woning was getrokken.

Heb je geen foto's uit die tijd dan kun je een aantal bedrijven, die in onderhoud van bomen zijn gespecialiseerd, vragen of een boom als jouw boomZ in de tijd dat jij daar woont (tijdY) zo-en-zo-veel meter gegroeid kan zijn: De afmeting van wat ie had moeten zijn tot wat ie NU is.

Zeggen ze alle drie; dat kan niet, dan vraag je van een van hen voor je op papier te zetten hoe ver de boom had kunnen groeien in de tijd dat jij er woonde, met handtekeningen.

Verhuis je nu, en komt er achteraf iemand klagen dat jij de kosten moet dragen. Dan kun je aantonen wat jouw aandeel ervan zou mogen zijn, en wat op een andere eigenaar moet worden verhaald.

Of beter nog:
Leen een hoge ladder, zet die tegen de boom, bind de ladder met een spanband aan de boom vast zodat ie niet meer om kan vallen, en zaag zelf de hoogte eruit die er aan gegroeid moet zijn in de tijd dat jij er woonde.
Dan kan er niemand met een rekening bij je komen.

Maak wel foto's vooraf en naderhand om aan te tonen wat je gedaan hebt aan je verplichtingen.

Toegevoegd na 4 minuten:
En voor je volgende huurhuis of koophuis:

Altijd foto's maken van hoe je een en ander hebt aangetroffen. Dit om onverwachte (hoge) kosten te voorkomen, door ze op degenen te verhalen die het probleem veroorzaakt hebben; je voorgangers.