Wilde tuin en er komt al iets op... Maar wat is dit?

Nu de vraag nogmaals gesteld en met foto... wie weet wat voor planten dit zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bovenste foto zou beemdkroon kunnen zijn, de onderste ken ik, maar ben de naam even kwijt. misschien jacobskruiskruid...Als de bladeren at plakkerig aanvoelen, komen er gele bloemen in.
Wat is de bedoeling van je wilde tuin? Veel heemplanten, dwars door elkaar heen, of wil je ook gekweekte planten in vakken? de gele plant wied ik er inmiddels uit, omdat ik de verhouding bloem/blad ongunstig vind, maar hij past op zich in een wilde tuin.
De foto is voor mij wat onduidelijk...
succes in ieder geval

Het beste antwoord

De bovenste foto is het Duifkruid (Scabiosa columbaria)
het is een vaste plant en zaait zich redelijk uit, als er maar ruimte voor is.
De foto er onder is het giftige Jacobskruiskruid, dit is een tweejarige plant die overwinterd met een wintergroene bladrozet.
Volgend jaar gevolgd door een grote bos gele bloemen.
Zaait zich gemakkelijk uit op verstoorde grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die duifkruid twijfel ik aan
ik zie geen rozet met ronde blaadjes rondom de bloem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is ook erg moeilijk te zien, het zou ook Knautia kunnen zijn, maar de planten staan tussen het gras.
Bij de bovenste bloem dacht ik dat rozet wel te kunnen zien.

Andere antwoorden (1)

De foto's zijn niet goed genoeg om als determinatiemiddel te dienen - dan zul je blad en bloem van dichtbij moeten fotograferen plus een totaalbeeld.
De onderste lijkt me een kruiskruid.
Tip: schaf een boekje aan met een overzicht van wilde planten in Nederland, en dan niet gelijk een wetenschappelijke flora, maar een boekje dat voor jou goed werkt, en uitlegt waar je op moet letten bij het vaststellen welke plant iets is en met welke planten je ze kunt verwarren (ga naar een grote boekhandel en vergelijk verschillende veldgidsjes, wat voor mij prettig werkt vind jij misschien helemaal niks).
Het is leuk om uit te puzzelen welke plant je voor je neus hebt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een goede tip voor iemand met een wlde tuin.
plusje van mij