Hoe lang kan ik graszaad bewaren om het nog te kunnen gebruiken?

Ik heb nog graszaad dat al enige tijd ""droog" bewaard is. Kan ik dat nog gebruiken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
16.4K

Antwoorden (5)

Eeuwig. In graftombes van de Egyptenaren is zaad gevonden dat nog gewoon werkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eeuwig is erg lang hoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van de bewaarcondities eeuwig. http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=2645.0
het blijft nog best wel lang kiemkrachtig hoor, al wordt het met de jaren wat minder.
ik heb een tijd terug graszaad gezaaid wat 5 jaar over datum was, en daar kwam nog ongeveer een kwart van op.
Rieneke1
12 jaar geleden
Je kunt zaad erg lang bewaren. Als je het zeker wilt weten leg je in een schoteltje een paar wc-papiertjes, nat maken, zaadjes er op, bakje er over (blijft het vochtig) en enkele dagen later kijken of de zaadjes ontkiemt zijn. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegelijkertijd het zelfde gedacht en getyped ;-)
Doe een kiemproef.
Leg een paar laagjes keukenpapier op een bord, en maak die vochtig. Strooi er wat zaadjes op en span er magnetronfolie over met wat extra gaatjes (of zorg op een andere manier dat het wel wat vochtig blijft, maar ook niet gaat schimmelen).

Binnen een paar dagen gaan de zaadjes als het goed is kiemen. Als meer dan 80% kiemt is dat normaal, kiemt er minder dan is het zaad niet zo goed meer (en zou je wat meer kunnen zaaien op dezelfde oppervlakte).
Kiemt niets, dan weet je ook genoeg ;-)

i.i.g. handel naar het resultaat van je kiemproef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een droge plek in huis of schuur.
Zaad moet zelf ook heel droog zijn.
dan kan je het wel een paar jaar goed houden.