Betonnen schutting wegwerken/ opknappen, iemand een idee?

Wij zijn een jaar geleden verhuisd naar een huis met een grote tuin. Nou is het zo dat wij betonnen schuttingen hebben waar ik me echt aan stoor (zo lelijk) Wil ze het liefst weg hebben maar dat gaat niet, het is nml een huur huis.
Welke opties zijn er nog meer dan verven?
Ik heb al gekeken voor bamboe schuttingen, (voor het beton plaatsen), maar dat is behoorlijk aan de prijs.
Iemand misschien een idee hoe ik er wat leuks van kan maken? Of wat ik er voor kan plaatsen..?

Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
23.8K

Antwoorden (10)

Je kan gaasthekken er tegenaan zetten, of met bamboe een frame maken om er klimplanten tegenaan te laten klimmen. Sommige planten kunnen direct tegen de muur (Klimop, klim hortensia) maar die laten als je later de plant weg haalt wel sporen achter (Zuigworteltjes)

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard kan je met betonverf in kleur de muur ook wat minder lelijk maken, echter, dan hou je een muur die heel warm wordt als de zon er op staat. Beter kan je er planten tegenaan laten groeien. Als je druiven neemt, kan je nog lekker eten ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klimop planten. Groeien super hard. Vooral met wat hulp (uitschieters weer tegen de muur plaatsen). Dan kijk je tegen groen aan, is echt een stuk mooier.
Wel rekening houden, na een aantal jaar, moet je zeker 2x per jaar snoeien.
Of druiven stokken, vooral leuk wanneer je je eigen fruit eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klimop (hedera) daar tegen laten groeien. Groeit snel en je kunt al snel stekken gebruiken. Misschien dat er iemand in je omgeving hedera heeft waarvan je kunt stekken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een prachtige kans krijgt u opeens om een zogenaamd "verticale tuin" te gaan maken !
http://www.duurzaamthuis.nl/verruim-je-wereld-je-eigen-verticale-tuin

U kunt daarvoor bovenaan beginnen met een rand bakken en potten, waar uit de planten naar beneden hangen over de betonnen muur.

U kun ook beginnen met gronddoek, kost bijna niets, waarvan u een soort schort met een heleboel zakken maakt.

Dat "schort" hangt u aan het beton, of laat u door stevige stokken omhoog houden tegen het beton.
Dan stopt u alle zakken vol met een laag kokos, zoals in "hanging baskets".
Vervolgens in alle zakken grond doen.
En dan in alle zakken planten zetten die ook in "hanging baskets" kunnen.
http://www.groen.net/artikel.asp?id=9545

En dan hebt u een unieke verticale tuin tegen uw betonnen schutting aan.

Wie weet kunt u vervolgens uw buren ook mee verder helpen.

Toegevoegd na 2 uur:
Als het iets meer mag kosten dan kunt u een frame van hardhout maken, waar u het "schort" op spant.
Het geheel kan dan met beugels over de muur heen worden opgehangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
bizarre min, c+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel rieneke. Ja vreemd die minnetjes links en rechts, zonder toelichting. Ik denk dat iemand me achtervolgt en op bijna alles dat ik zeg een min neer zet. Zomaar. Om te spoken ;-) Nee hoor, geen idee wat dat is met die minnetjes telkens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel leuk idee! wel iedere dag veel water geven...
Je kunt er ook een mooi kunstwerk van maken, kopieer een plaatje of foto, laat deze vergroten, en teken hem over met carbonpapier, daarna in-schilderen met latex of betonverf.
Je kunt er ook canvas schilderijen tegen hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plant er bruidssluier voor: een enorm snelgroeiende alles bedekkende klimplant die ook nog eens mooi bloeit! Dan heb je ineens een heel mooie wand die je niet meer missen wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betonnen schutting zijn altijd een probleem, zeker als de tuin wat gezelliger moet worden.

Er zijn verschillende oplossingen:

- Heidematten of wilgenmatten.

http://www.dekastaan.nl/heidematten.html

Deze zijn relatief goedkoop maar niet duurzaam (~3 jaar). Maar zoals bij alle materialen; hoe hoger de prijs hoe betere kwaliteit.

Je kunt ze ophangen en laten begroeien met hedera (klimop). Vaak worden hier spiegels tussen gehangen om de tuin wat dieper te maken.

- Canvasdoek.

Je kun ook de schutting versieren met canvasdoek. Dit is een wat duurdere oplossing maar wel veel duurzamer.

Verticaal tuinieren.

Je hebt vast wel eens gekeken naar Rob Verlinden. Hoe dit 'verticaal tuinieren' in zijn werk gaat weet ik niet precies. Maar het komt neer op het ophangen van doeken met zakjes erin. Deze zakjes kunnen worden opgevuld met aarde en beplant worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zelf nooit aanraden om klimop e.d. tegen de muren van een (huur)huis te laten groeien.
De hechtvoetjes laten hele lelijke plekken op de ondergrond.
Dan moet je er wel aan denken dat je je huurhuis doorgaans in de oude staat moet achterlaten en dat is hiermee nogal een klus !

Trellis hekken kan je makkelijk vastmaken op beton met een paar schroeven (waardoor ze een centimeter afstand van de muur laten) en dan helemaal los gaan in een tuincentrum, vooral als je zonnige muren hebt !
Druiven, Clematis, Lonicera (kamperfoelie), Jasmijn, Passiflora... keuze genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kinderemn met stoepkrijt een mooie tekening laten maken,als je het beu bent spuit je het er met water zo vanaf.Verder is het natuurlijk gezellig als je er potten voor zet met groene en/of bloeiende planten.Misschien is het ook mogenlijk om bakken aan de schutting te hangen,weet niet of dat mag bij een huurhuis maar planten zijn ook niet goedkoop natuurlijk.
Met verlichting kun je ook een hoop mooie dingen doen,maar daar heb je overdag weinig aan.
Sloophout,bamboe enz word vaak op marktplaats vor een redelijke prijs aangeboden,misschien kun je daar eens rond snuffelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt voor verschillende opties kiezen.
een muurschildering met betonverf,
(denk ook aan een creatieve vriend/buur/familie als je zelf niet zo crea bent) spiegeltjes of een ijzeren/rotan/beschilderbaar bakje er tussen waar je een hangplantje bv een bloemetje in kunt doen(rommelmarkten/kringloopwinkels). een stukje met een (zoals eerder aangegeven tegen een rek) klimplant.
een pot met bamboe ervoor/ als je het vraagt staan mensen soms graag een stekje af, het hoeft niet altijd duur te zijn. het leuke hiervan is ook:je hoeft niet voor een idee te gaan.
dit hoeft ook niet in een dag af het idee moet groeien