Waarom zitten er bloemen aan de basilicumplant?

Ik heb veel kruidenplantjes, maar de basilicum wordt bijna een bloemenplant. Kun je deze ook eten of is het de bedoeling dat je die eraf haalt. Graag uit eigen ervaring antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Het beste is om ze eraf te halen, dan krijg je namelijk meer bladeren aan de plant. De bloemen zijn wel eetbaar en zien er leuk uit in een salade oid, maar de blaadjes zijn lekkerder ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
En het antwoord op je vraag is natuurlijk: om zich voort te planten! Op die plek krijg je uiteindelijk de zaadjes.

Je zou dus de bloemen ook kunnen laten zitten en dan de zaadjes verzamelen. Dan kun je daarmee weer nieuwe basilicum laten groeien. Al is basilicum wel een lastig plantje om vanuit zaad te laten groeien (qua temperatuur e.d. die ie nodig heeft)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de 2 antwoorden, vind ik deze het plausibelst. Dankjewel.

Andere antwoorden (1)

Als de harde stengels met bloemen verschijnen dan kun je het beste alles onder aan de grond afknippen. De plant zal dan opnieuw blad gaan krijgen en je kunt veer volop verse bladeren oogsten. Hetzelfde gebeurt ook bij bieslook, knoflookbieslook, selderij en nog meer van deze kruiden.