Hoe houw je slakken weg van je bloemen of je moestuintje?

de slakken eten de bladeren van mijn bloemen en van mijn tomaten platen op HELP mijn aperitief tomaten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.9K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
met een houweel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houwen doe je met een bijl, of zoals vorige reageerder al zei: met een houweel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en euh....wat zijn die "tomaten platen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller heeft natuurlijk wat posters van tomaten aan zijn schutting hangen, dat lijkt mij nogal logisch. Sommige slakken eten ook papier ;-)

Antwoorden (13)

je kunt een slakkenvanger maken; een lege jampot ingraven in de border en deze vullen met bier. Dit heeft een ongelooflijke aantrekkingskracht op de slakken. Ze kruipen in de pot met bier en sterven vervolgens.

Zal misschien wel commentaar opleveren van die-hard milieubeschermers, maar het werkt wel.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor zout is erger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zout is erg voor de slakjes die zien erg af
zondag
12 jaar geleden
Wat is er nu heerlijker voor een slak dan dronken te sterven? Gewoon doen!
luna400
12 jaar geleden
ik strooi zelf korrels maar werk van geen kanten .en zout? wat dan als het regend ,sorry ik heb geen antwoord omdat ik zelf ook met dat probleem zit
schelpen en of schelpenzand strooien en of schoteltjes bier helpen ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het proberen met stuk geslagen schelpen erom heen. Ze zijn niet dol op scherpe puntjes. Ook heb je bij het tuincentrum slakkenkorrels, die zijn niet fijn voor slakken maar niet schadelijk voor mensen en dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
da;s slakvriendelijk, +1 Roadie
Strooi heel fijn zand om jou plantjes .
Dat blijft aan de slakken plakken en daar hebben ze een hekel aan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de slakken pak ik op en zet ik verderop in het weiland.
tís even werk (vooral als het er veel zijn)
maar geeft mij het beste gevoel van slakken-ruimen.
hopelijk heb jij ook een verderop-wegzet plek voor de slakken die jouw moestuintje zo appreciëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele slak vriendelijke oplossing maar idd te hopen dat het er niet teveel zijn. Ik kan er hier op een willekeurige regenachtige avond wel een stuk of 30-40 wegplukken En niet echt wegzetplekken. Maar ach, bij de meeste planten kunnen ze niet veel kwaad dus lekker laten wandelen...
Ze heen n hekel aan koffieprut, ze kunnen er niet fijn doorheen kruipen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
e eten deze korrels en ze verdwijnen. Helpt dit niet gauw genoeg dan strooi ik rond de plant wat keukenzout. Gegarandeerd dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten gif om de slakken weg te houden uit de tuin. Er is ook een meest veilige, waar alleen de slakken niet tegen kunnen. Die gebruik ik ook. Het werkt het best als een plant nog maar net uit is om er dan een rondje van die korrels omheen te doen. Maar ook als je plant al groter is werkt het ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rand maken om je perkje, en daar kopertape omheen spannen. Dat kun je ook op potten plakken.
Schijnt prima te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bier is de meest effectieve manier. Mijn moeder, opa en oma deden het ook. Niet echt slakvriendelijk maar ze sterven een mooie dood...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slakkenkorrels strooien tussen de bomen en struiken. Zijn zelfs bij de ALDI te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Barrières van scherp materiaal weren ook slakken - scherp zand bevat bijvoorbeeld kristallen met scherpe randen. Sparrenaalden vormen ook een effectieve grens, evenals gemalen schelpen.

Biologische bestrijding is mogelijk met nematoden (aaltjes) die naaktslakken kunnen parasiteren. Deze aaltjes zijn natuurlijke vijanden van de slak. Ze leven in de bodem en dringen de slakken binnen via de ademhalingsopening. Ze vermenigvuldigen zich binnen de slak, waardoor die na enkele dagen sterft. De nieuwe generatie aaltjes gaat vervolgens weer op zoek naar nieuwe slakken.

Korrels op basis van ferri-fosfaat (ESCAR-GO) zijn ongevaarlijk voor de natuurlijke vijanden van de slak en andere nuttige beestjes in de moestuin.

Probeer het aantal gunstige slakkenplekjes te verminderen, (minder vochtigheid/ schaduw) indien mogelijk - verplaats bv. de composthoop verder weg van de moestuin.

plant bomen en planten die de slakken weghouden zoals de oostindische kers.

Gedroogd zeewier rond je plantjes leggen is ook een afdoende bescherming. Het wier bevat veel zout, zodat de slakken er in een wijde boog omheen gaan.

en tenslotte De bierval, een tip van grootmoeder, werkt uitstekend. Graaf een potje met zwaarder bier of met melk enkele centimeters in de grond. Slakken worden erdoor aangetrokken en verdrinken in het bier. Maar om echt efficiënt te zijn moet u per vierkante meter een val plaatsen. Niks voor grote tuinen dus. Bovendien zullen niet alleen de vervelende weekdieren maar ook nuttige diertjes in de val trappen.

als dit allemaal niet helpt zijn ze onoverwinnelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de laatste zin is bij wijze van spreke
bier heeft als nadeel dat je s,nacht erg veel last hebt van zingende/bralende slakken!

niet alle slakken zullen door het bier worden aangetrokken. ook zullen ze niet allemaal verdrinken door het bier, het is ook al bewezen dat ze er gewoon weer uit klimmen.dus dat werkt niet optimaal

het beste is toch het afbakkeren van je plant/plantevak
op een solitaire pot werkt het aanbrengen van een rand met plastic/koperplastic voortreffelijk. de slakken glijden naar beneden.

dit kan ook rondom b.v je border, je beplakt latjes van 5/7 cm met dit plastic, en zet deze onder 45 graden om/door het betreffende plantenvak. door de hoek van het latje en het plastic glijd de slak weg. dit heeft weer als nadeel dat je s,ochtens wel veel slakken met een rot humeur in/rondom je tuin hebt! nee hoor werkt goed.

ps: van te voren wel eerst de plant/plantevak controleren op al aanwezigen slakken, anders heeft het nog geen zin
Bronnen: